Am avut o scurta excursie in capitala lumii moderne, Paris. Capitala tartinei si a parfumului mi-a adus un gand de liniste, de eternitate.
Aerul din Paris are aroma istoriei. Primii pasi i-am facut in Paris documentandu-ma, astfel am descoperit ca are aceeasi suprafata ca Bucuresti, dar in acelasi timp are 300 de statii de metrou. Totul pare ingust: de la locul de la masuta de cafea, la restaurante, la camera de hotel. Totul este mic, in criza de spatiu.
Paris se simte o forta turistica prin organizare. RATB-ul lor este impartit in 6 zone care acopera inclusiv zonele limitrofe. Ai la alegere 2 abonamente( pentru zonele 1-3 si 1-6) si te costa de la 29 de Euro la 54 Euro. Toate punctele esentiale din Paris au la mai putin de 500 de metri o statie de metrou. Recunosc, in Bucuresti am incurcat statiile de metrou de multe ori, la Paris, un oras total nou, niciodata. Este incredibil de bine semnalizat.
O data cu abonamentul primesti o harta care prezinta toate atractiile Parisului. In fiecare statie este scrisa atractia turistica, special sa nu ratezi. Mai mult, fiecare linie de metrou are o culoare specifica, pentru a fii usor de urmarit. Este greu sa vorbesti despre Luvru si Monalisa cand la anul 1700 cand a demarat proiectul sau, Romania nu exista.
Sacre Coeur si Notre Dame sunt temple ale arhitecturi, constructii imense, incredibile. Sena, bagheta frantuzeasca si cafeaua nu m-au cucerit. Mancarea este scumpa, intrarile la muzee sunt de la 10 euro la 20 euro, iar daca este greva, nu se intampla nimic.
La ei tramvaiele au fost transformate in „metrou”, au statii scurte si extrem de utile. In 5 zile poti acoperi decent din punct de vedere cultural Parisul. Ai nevoie de multa organizare, ceva dureri de picioare, dar vei avea satisfactia ca ai trait o bucata importanta de istorie.
Bucurestiul are nevoie de sistematizare, dar si de o harta turistica. Folosirea culorilor ajuta enorm de mult in comunicarea transportului si a destinatiilor turistice. Cum 70% din populatie are memorie vizuala, Parisul foloseste din plin acest factor.
De la pliante, la linii de metrou, la culorile trenurilor, totul este adaptat in acest sens.
Parisul are patina timpului trecut, a istoriei regasite si nobletea vinului cu gust de amintire.