Am simtit de curand o nevoie acuta sa fac ordine in facturile de utilitati, astfel, am cautat un magazin de unde sa iau un biblioraft.

La doar 100 de metri de blocul meu, chiar in fata, un mic magazin de 15 metri patrati vinde diverse materiale de papetarie. Ma imprietenesc cu vanzatorul rapid, sunt informat ca in cateva zile se vor muta deoarece chiria de 1000 de EURO este mult prea mare si nu acopera veniturile. Intr-un colt troneaza un Xerox, cateva rame, multe pixuri, plicuri si diverse articole.

Cumpar cu 7 lei un biblioraft, pretul era afisat.

Mai stau de vorba si incep sa primesc informatiile unei mici afaceri romanesti de familie. Sot/sotie inchiriaza un spatiu, vand articole de papetarie si diverse servicii aditionale(carti de vizita, invitatii etc)..

Veniturile insa sunt pur si simplu sunt mult prea mici pentru chiria solicitata. Spatiul nu are incalzire si apa calda. Retin povestea si cifrele(salariati, chirie, venituri). Fac cateva calcule si parca imi iese bine, dar la limita.

La cateva zile distanta merg la cumparaturi intr-un lant de supermarketuri, la 1 kilometru de mine. Spatiul este proprietatea magazinului, fiecare produs plateste taxa de raft.

Gasesc acelasi biblioraft, dar la un pret care sfideaza regulile legilor de piata.  Ma asteptam ca la un magazin cu volume mari si putere de negociere, sa gasesc preturi mult mai bune. Peste tot in lume magazinele de cartier sunt mai scumpe, deoarece au cheltuieli mult mai mari(chirii, cheltuieli de stocare, cheltuieli de transport).

Dar in Romania, dupa 20 de ani, economia de piata a ramas in cartile de la ASE. Avem preturi mai mari ca in Vest, venituri ca in Est.

Biblioraftul in supermarket costa 12,7 lei.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentMust See: Povestea banilor – The Money Monsters si The Secret of Oz
Articolul următorMarketing Sportiv: Sponsorship
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).