Am crezut mult timp in poezia noastra legata de munte si mare, in care turismul este o perla rara, dar care nu a fost scoasa la suprafata. Am crezut ca este vorba despre infrastructura, despre educatie, despre servire, despre noi.

Am gresit, strategia in turism pleaca de la omul care doreste sa consume si sa fie liber. S-a indus ideea ca trebuie all inclusive sau ca nu avem spatii de cazare la standarde europene, dar totul este fals.

De curand am purtat argumentat o discutie legata de consumatorul de turism care viziteaza tarile balcanice si vine din Germania, Tarile Scandinave si UK. Concluzia este unanima, consumatorul este un iubitor de bauturi bahice( undeva la extrem), cu lene acuta si cu bani mai multi decat localnicii. El nu este un iubitor de mare, de plaja, de munte, de peisaj. El vrea alcool, un pat, mancare si ceva ocupatii pe propriul buget.

Nimic filozofic, nu tu pozitionare sau cultura de marketing, trebuie ca intre reprizele de alcool sa ii mai dai cate o excursie. Poti sa ii arati orice, dar cuprins intr-o poveste frumoasa. Englezii vor sa scape de ploi, Scandinavii de frig, Nemtii vor sa scape si ei de ceva.

Cine vrea sa descopere ceva unic nu are nevoie de brand de tara, cauta si va gasi.

Cele mai bune excursii pe care le-am intalnit pana acum nu le-am gasit la o agentie de turism de top din Romania, le-am gasit la Biserica Romana. Cele mai bune excursii sunt ale Bisericii Romana, ai un ghid si un povestitor, ai o poveste romaneasca autentica.

Nici-o agentie nu a reusit sa atinga acest nivel, de pret este inutil sa vorbim.

Am putea pe langa baile de alcool sa facem unele expeditii religioase, am avea autocarele pline.

In 8 zile in Grecia, nu am vazut deloc politie, incidente lipsa, turistii consumau fara restrictii/frica. Uneori puteai sa spui ca este tulburarea ordinii publice, dar turistul este rege.

Nu spun ca este o solutie sa ne vindem ca un tinut al desfraului, nu este cazul, dar cred ca pozitionarea munte/mare nu ajuta si este inutila.

Avem vinuri senzationale, bere fara egal, tuica, mititei, istorie si destule locuri frumoase de fotografiat, de alte frumuseti nu mai discut.

Hai sa vindem fericire, liniste si zambet. Intr-un cuvant, Romania!

Cristian Gheorghe