Am crezut mult timp in poezia noastra legata de munte si mare, in care turismul este o perla rara, dar care nu a fost scoasa la suprafata. Am crezut ca este vorba despre infrastructura, despre educatie, despre servire, despre noi.

Am gresit, strategia in turism pleaca de la omul care doreste sa consume si sa fie liber. S-a indus ideea ca trebuie all inclusive sau ca nu avem spatii de cazare la standarde europene, dar totul este fals.

De curand am purtat argumentat o discutie legata de consumatorul de turism care viziteaza tarile balcanice si vine din Germania, Tarile Scandinave si UK. Concluzia este unanima, consumatorul este un iubitor de bauturi bahice( undeva la extrem), cu lene acuta si cu bani mai multi decat localnicii. El nu este un iubitor de mare, de plaja, de munte, de peisaj. El vrea alcool, un pat, mancare si ceva ocupatii pe propriul buget.

Nimic filozofic, nu tu pozitionare sau cultura de marketing, trebuie ca intre reprizele de alcool sa ii mai dai cate o excursie. Poti sa ii arati orice, dar cuprins intr-o poveste frumoasa. Englezii vor sa scape de ploi, Scandinavii de frig, Nemtii vor sa scape si ei de ceva.

Cine vrea sa descopere ceva unic nu are nevoie de brand de tara, cauta si va gasi.

Cele mai bune excursii pe care le-am intalnit pana acum nu le-am gasit la o agentie de turism de top din Romania, le-am gasit la Biserica Romana. Cele mai bune excursii sunt ale Bisericii Romana, ai un ghid si un povestitor, ai o poveste romaneasca autentica.

Nici-o agentie nu a reusit sa atinga acest nivel, de pret este inutil sa vorbim.

Am putea pe langa baile de alcool sa facem unele expeditii religioase, am avea autocarele pline.

In 8 zile in Grecia, nu am vazut deloc politie, incidente lipsa, turistii consumau fara restrictii/frica. Uneori puteai sa spui ca este tulburarea ordinii publice, dar turistul este rege.

Nu spun ca este o solutie sa ne vindem ca un tinut al desfraului, nu este cazul, dar cred ca pozitionarea munte/mare nu ajuta si este inutila.

Avem vinuri senzationale, bere fara egal, tuica, mititei, istorie si destule locuri frumoase de fotografiat, de alte frumuseti nu mai discut.

Hai sa vindem fericire, liniste si zambet. Intr-un cuvant, Romania!

Cristian Gheorghe

Articolul precedentFiinta care nu cuvanta
Articolul următorDespre a seduce fara seductie
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).