Deși s-au făcut pași importanți în sensul eliminării discriminării de gen, femeilor le este în continuare greu să urce pe scara ierarhică într-o companie sau să reușească în afaceri. În Statele Unite ale Americii, doar 2% dintre companiile fondate de femei au avut venituri de peste 1 milion de dolari.

Una dintre explicații este că femeile nu au la fel de multe modele de succes precum bărbații. În lipsa mediatizării doamnelor din domeniul afacerilor, sportivele de performanță reprezintă repere pentru tânăra generație și nu numai. Așa cum atletele își croiesc drum de la zero până la cea mai înaltă treaptă a podiumului, tot așa femeile pot învăța să construiască o afacere „from scratch”, cum se spune dincolo de Ocean.

Un studiu important în acest sens – „De ce sportivele devin antreprenoare de succes” – a fost realizat de ESPNW.

Autorii și-au structurat lucrarea în două părți:

1. Sportive care au reușit ca antreprenoare;

2. Ce pot învăța de la atlete antreprenoarele fără background sportiv.

Sportul, ca numitor comun

Demersul a pornit de la premisa că 94% din femeile cu funcții executive au practicat măcar un sport, la nivel profesionist sau de amatori. Mai mult, 74% dintre respondente au mărturisit că sportul le-a ajutat în carieră, ghidându-se după principii similare cu cele ale atletelor.

„Sportul este un limbaj universal. Cu cât vezi mai multe femei reușind, cu atât mai mult se schimbă conversația”, a considerat Laura Gentile, Senior Vicepreședinte al ESPNW, fostă jucătoare de hochei pe iarbă.

Turcoaica Sezen Sungur Saral, voleibalistă profesionistă, a fondat o companie de electronice. „Dacă o sportivă se gândește să pornească o afacere, ar trebui să facă acest lucru. Ea are toate calitățile necesare. Totul este să îți setezi mintea. Nu-ți fie teamă și nu renunța niciodată! Asta le spun femeilor antreprenoare”, a declarat Saral. Ea s-a numărat printre cele 22 de antreprenoare provenite din sport intervievate de autorii studiului, cu scopul de a afla ce principii din sport pot fi aplicate și în afaceri, indiferent că este vorba despre un business in sport sau alt tip de business.

Astfel, au fost indetificate cinci trăsături dezvoltate în timpul carierei sportive, care sunt indispensabile în afaceri:

1. Încrederea în forțele proprii

Aproape toate antreprenoarele care au facut sport de performanta au vorbit despre încrederea în forțele proprii și în judecata proprie, care reprezintă „pașaportul” către antreprenoriat. Sportivele și fostele sportive sunt „oameni de acțiune” și sunt dispuse să își asume mai multe riscuri. Dacă ai încredere în tine, clienții, investitorii și colegii te văd altfel.

2. Capacitatea de concentrare

Multe atlete transformate în antreprenori au considerat că sportul le-a ajutat să-și dezvolte capacitatea de concentrare și să aibă mai multă tenacitate. Focusul mental le dă puterea de a transforma emoții precum frica și furia în factori motivaționali.

3. Determinarea de a reuși

Pasiunea pentru sport se transformă în pasiune pentru companie. Cei proveniți din sport au o continuă poftă de victorie și o determinare ieșită din comun de a munci până la epuizare pentru a reuși. Această determinare este o calitate neprețuită în antreprenoriat.

4. Mentalitatea de lider

Sportul le-a învățat pe femeile participante la studiu ce înseamnă să facă parte dintr-o echipă, atât la nivel practic, dar și emoțional. A crește o echipă este similar cu a crește o companie. Totodată, sportul le-a învățat pe antreprenoare să asculte de antrenor. În business, locul antrenorului este luat de consultanti care pot oferi noi perspective.

5. Puterea de a transforma eșecul în succes

În sport, indiferent dacă pierzi sau câștigi, mâine o iei de la capăt. Atleții învață cum să gestioneze eșecul încă de la o vârstă fragedă. Fiecare înfrângere este o lecție care aduce succes în viitor.

Marlene Sjöberg, o fostă jucătoare profesionistă de fotbal care a jucat 16 ani la cel mai înalt nivel, cu selecții în naționala Suediei, câștigătoare a campionatului intern și finalistă a Ligii Campionilor, a dezvoltat o aplicație pentru mobil după ce și-a agățat ghetele în cui. „Iubesc sportul, IT-ul și start-up-urile. Antreprenoriatul le combină pe toate. Atunci când am ieșit din fotbal, eram îngrijorată că nu voi mai avea experiențe de top, cum erau atunci când câștigam meciuri. Experimentez acum aceeași adrenalină, sunt multe provocări, iar când avem o săptămână bună adun echipa și celebrăm”, și-a explicat Marlene succesul în afaceri.

La rândul lor, femeile care nu au un background sportiv se pot inspira din felul de a fi al atletelor, o bună practică fiind stabilirea unor obiective precise. Peste 90% dintre sportivele antreprenoare își setează obiective zilnice pentru a progresa spre ținta finală. De asemenea, sunt importante prioritizarea activităților, planificarea și disponibilitatea de a accepta părerile altora.

„Lumea nu își permite să aștepte 170 de ani, cât se estimează că va mai dura până când vom putea vorbi de o egalitate de gen desvârșită”, au considerat autorii studiului, care au observat că impactul avut asupra societății de succesul sportivelor-antreprenor joacă rol de accelerator în acest proces.

Cristian Gheorghe

Poți să înveți marketing sportivmanagement sportiv, project management si social media de la specialiști accesand Sports Business Academy. Profesorii noștri sunt manageri cu experiență în sport, sportivi de succes sau experți care lucrează în industria sportivă. Pentru prima dată ai acces la workshopuri și studii de caz prezentate de profesioniști din industria sportivă.

Articolul precedent10 idei de afaceri pentru iubitorii de sport
Articolul următorCele mai apreciate campanii legate de Euro 2020
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).