BARB sau Broadcasters Audience Reaserch Board din Regatul Unit al Marii Britanii este instituția care trimite zilnic rapoartele de audiență TV in UK.

Fata de ARMA(Romania), BARB cuprinde și sistemul de măsurare a audienței online, lucru pe care în România îl face BRAT prin proiectul SATI.

Interesant de remarcat este faptul că BARB a făcut paşi importanţi în măsurarea timpului petrecut de către fiecare consumator în zona de TV/Tabletă/Calculator Personal.

Într-o singură săptămână, aplicaţiile mobile preiau în streaming 855 de milioane de minute de conţinut spre dispozitivele englezilor. În acest interval, aceștia privesc la televizor circa 95 de miliarde de minute. Diferenţa este încă uriaşă, dar merită urmărit cu atenție trendul de consum.

Pentru a colecta aceste date, BARB are la dispoziţie un panel format din 5.100 de case la o populaţie de 65 de milioane de locuitori. În România, există 1.200 de peoplemetere la 17 milioane de locuitori. BARB plusează prin instalarea unui software dedicat pe tabletele şi computerele din 2.000 de case, pentru o monitorizare cât mai cuprinzătoare a obiceiurilor de consum de conţinut video.

Circa 52% din audienţă aparţine în continuare fostelor canele de televiziune terestră. În multe situații ne întrebăm dacă este normal ca România să aibă un număr aşa de mare de canale de ştiri. Populaţia din UK ne transmite semnalul că suntem în acelaşi trend, din 2.500 de emisiuni, 599 sunt de ştiri.

În medie, 70% din britanici au urmărit ştiri mai mult de 3 minute continuu în fiecare săptămâna.

Mi-a atras atentia topul 2010 – 2015 al trendului de consum. Pe poziţia a şaptea se află zona de sport, aspect care ar putea să ridice semne mari de întrebare în contextul în care stadioanele sunt pline la majoritatea sporturilor, iar Premier League se poate lăuda cu cele mai mari sume de vânzare a drepturilor de televizare.

De foarte multe ori în România avem o imagine deformată asupra fenomenului sportiv: ba că este departe de lumea bună, ba că nu face audienţe.

În realitate, dacă facem o analiză corectă, vom observa că rezultatele sunt cu mult peste investiţiile din ultimii 27 de ani.

Dacă la nivel guvernamental sportul nu a fost niciodată o prioritate, în ciuda unor audienţe foarte bune, nu a fost nici pe lista companiilor care puteau să beneficieze de asocierea acestora cu fenomenul sportiv.

O comparatie intre UK si Romania nu isi are sensul atunci cand discutam de investii. Locul 7 in topul audientelor pe TV in UK ne face sa ne gandim serios la felul cum judecam sportul romanesc.

Cred ca mult prea aspru si incorect.

Cristian Gheorghe

ACEST ARTICOL A APARUT PENTRU PRIMA DATA PE FORBES.RO

Articolul precedentSarim peste reclame?
Articolul următorCifre duelului dintre FC Barcelona și Real Madrid
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).