Sheriff Tiraspol a atras atenția întregii lumi după ce a eliminat-o pe Steaua Roșie Belgrad în turul III preliminar al Champions League, iar apoi a învins-o cu 3-0 pe Dinamo Zagreb, în manșa 1 din play-off. Reacțiile au fost diverse, de la elogii la declarații lipsite de diplomație, precum cea a lui Dirk Kuyt, care a considerat că „o asemenea echipă nu are ce căuta în grupele celei mai importante competiții intercluburi”.

Și totuși, cum a reușit un club dintr-o țară atât de mică, exponentul unei condiții de nivel foarte scăzut, să ajungă foarte aproape de cele 15 milioane de euro acordate pentru accederea în faza grupelor Ligii Campionilor?

Să vedem mai întâi cine este Sheriff Tiraspol. Potrivit timpul.md, „gigantul Sheriff a fost fondat în 1993 de foştii miliţieni Victor Gushan şi Ilya Kazmaly şi, în scurt timp, a devenit cea mai importantă companie din regiune. Sheriff deţine cea mai mare reţea de benzinării şi de magazine din regiunea transnistreană, o companie de construcţie, o tipografie, o agenţie de publicitate etc. În plus, SRL Sheriff este coproprietară a companiei de telefonie mobilă Interdnestrcom, a Combinatului de panificaţie din Tiraspol, a fabricii de vinuri şi coniacuri Kvint ș.a.m.d.” Aproape tot ce exista in Tiraspol. :)))

În 1997, a fost fondată secția de fotbal, echipa câștigând 19 titluri de campioană, dintre care șase consecutiv. De-a lungul timpului, acolo au fost legitimați mai mulți jucători români, cei mai importanți fiind Răzvan Cociș, George Florescu, Dan Lăcustă și Andrei Peteleu. De asemenea, „șerifii” au fost antrenați de Mihai Stoichiță (2001-2002 și 2012-2013) și de Gabi Balint (2002-2003). În cel de-al doilea mandat, actualul președinte al Comisiei Tehnice din cadrul FRF a avut un salariu de 600.000 de euro pe sezon!

Strategia pentru performanță: salarii mari pentru stranieri care au atins maturitatea fotbalistică

În acest sezon, lotul antrenat de tehnicianul ucrainean Iurîi Vernydub este evaluat la 13,13 milioane de euro de site-ul de specialitate transfermarkt.com. În Liga I din România, Sheriff ar fi a patra echipă ca valoare de piață, după FCSB, CFR Cluj și Universitatea Craiova.

Iată care sunt coordonatele principale ale modelului de business sportiv pus în practică de campioana Republicii Moldova:

  1. Bază sportivă de peste 150 de milioane de euro

Primul pas a fost construirea stadionului și a unei baze sportive ultramoderne, în care s-au investit peste 150 de milioane de euro. „La capitolul infrastructură, nu poți să compari Sheriff cu toate echipele din Liga 1 România la un loc. Acum 17 ani, aveam 3 stadioane. Unul de iarbă, unul sintetic, unde jucam când era vreme rea, și unul acoperit, de vreo 3000 de locuri. Acum au rămas acelea, plus că s-au mai construit altele. Atunci erau 9 terenuri, acum nici nu știu câte sunt. E o bază sportivă imensă, unde se antrenează și juniorii, și prima echipă”, a povestit mijlocașul George Florescu.

  1. Miza pe stranieri care vin liberi de contract și au un impact imediat

Sheriff Tiraspol are un departament de scouting bine pus la punct și, în plus, are o colaborare exclusivă cu trei impresari care și-au dovedit până acum flerul. Strategia clubului transnistrean se axează pe aducerea fotbaliștilor străini liberi de contract, cu vârste între 24 și 32 de ani, care au atins maturitatea sportivă. Aceștia primesc salarii mari, care ajung și la 20.000 de euro pe lună!

Această strategie este reliefată și de achizițiile făcute în această vară:

  • Luvannor (atacant brazilian, 31 de ani) – liber de contract, de la Al-Wahda;
  • Boban Nikolov (mijlocaș central nord-macedonean, 27 de ani) – liber de contract, de la Lecce;
  • Bruno (mijlocaș ofensiv brazilian, 27 de ani) – împrumut de la Aris Salonic;
  • Dimitrios Kolovos (mijlocaș ofensiv grec, 28 de ani) – împrumut de la Panathinaikos;
  • Georgios Athanasiadis (portar grec, 28 de ani) – împrumut de la AEK Atena;
  • Hanse Zapata (mijlocaș ofensiv columbian, 26 de ani) – împrumut de la CD La Equidad (Columbia);
  • Momo Yansane (atacant din Guineea, 23 de ani) – liber de contract, de la Black Stars (Mali);
  • Edmund Addo (mijlocaș central ghanez, 21 de ani) – liber de contract, de la FK Senica (Slovacia).
  • Nikolov și-a petrecut ultimii doi ani ai junioratului la Academia lui Gheorghe Hagi. El a fost titular în primele două meciuri ale Macedoniei de Nord la Euro 2020 (1-3 cu Austria și 1-2 cu Ucraina) și a intrat în minutul 78 al ultimei partide, 0-3 în Olanda.

Cinci dintre noile achiziții – Athanasiadis, Luvanor, Kolovos, Yansane, Addo – au fost pe teren contra lui Dinamo Zagreb. Iată că Vernydub nu a avut nevoie de timp pentru a omogeniza echipa, învingând cu 3-0 un oponent de zece ori mai valoros, pe hârtie.

  1. Antrenorul este lăsat să își facă treaba

Potrivit mărturiilor jucătorilor care au trecut pe la Sheriff Tiraspol, patronii reprezintă o prezență foarte discretă în viața echipei. Ei intervin doar în perioade de criză profundă. În rest, antrenorul este lăsat să își facă treaba.

Lotul de jucători: doar patru fotbaliști 100% moldoveni. Aici avem un MINUS MARE.

Din 29 de componenți ai lotului, doar patru sunt moldoveni, cei mai slab cotați. Mai sunt patru jucători care au și cetățenie moldovenească, cel mai important fiind atacantul Luvannor.

Contra lui Dinamo Zagreb, pe teren au fost doi greci, doi brazilieni și câte un columbian, peruan, ghanez, malian, senegalez, luxemburghez și un jucător din Trinidad-Tobago. Pe parcurs, au intrat în joc fotbaliști din Brazilia, Slovenia, Bosnia-Herțegovina și Malawi.

Afaceri bune pe piața transferurilor

În trecut, Sheriff Tiraspol a făcut și transferuri pe bani. În sezonul 2012-2013, a plătit un milion de euro pe atacantul sârb Marko Markovski, adus de la Skoda Xanthi. Pe locul secund în topul celor mai scumpe achiziții este transferul lui Răzvan Cociș, de la „U” Cluj, pentru 700.000 de euro (sezonul 2004-2005).

Cele mai scumpe transferuri „afară” au fost profitabile:

  1. Răzvan Cociș a fost vândut la Lokomotiv Moscova pentru 2,6 milioane de euro, după două sezoane. Profit: 1,9 milioane de euro.
  2. Cyrille Bayala (mijlocaș ofensiv din Burkina Faso) a fost vândut cu 1,65 milioane de euro la Lens, după un an de la momentul achiziției cu 70.000 de euro, de la El Dakhlia, cu un sezon înainte. Profit: 1,58 milioane de euro.
  3. Vitalie Damașcan (actualmente atacant la Sepsi Sf. Gheorghe) a fost transferat la AC Torino cu 1,5 milioane de euro, când avea 18 ani. Venise liber de contract de la Zimbrul Chișinău, cu șase luni înainte. Profit: 1,5 milioane de euro.

Așadar, se poate spune că modelul de business urmat de Sheriff Tiraspol se bazează în primul rând pe scouting. Jucătorii aduși „din toate colțurile lumii” sunt plătiți bine și au asigurate toate condițiile de pregătire pentru a face performanță. Strategia poate fi aplicată și în România, dar de cluburile cu putere financiară.

Cristian Gheorghe

Poți să înveți marketing sportivmanagement sportiv, project management si social media de la specialiști accesand Sports Business Academy. Profesorii noștri sunt manageri cu experiență în sport, sportivi de succes sau experți care lucrează în industria sportivă. Pentru prima dată ai acces la workshopuri și studii de caz prezentate de profesioniști din industria sportivă.

Articolul precedentIndustria sportiva și cryptomonedele
Articolul următorQatar: Investițiile în sport ca politică de stat
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).