Bugetele de marketing sufera primele in situatii de criza sau in dorinta de a creste profitul companiilor. In foarte multe situatii nu se poate demostra o corelatie directa intre cresterea vanzarilor si consumul de media, pentru multi oameni de finante este doar un buget de cheltuieli cu eficienta scazuta. In acest timp, directorii de vanzari doresc sa mute bugetele pe reduceri si motivarea canalelor tipice de vanzare.
1. Sponsorship
Romania-Grecia este mai mult decat un meci de fotbal, este victoria brandurilor care au decis sa investeasca comunicand in teren. Meciurile echipei nationale raman cel mai puternic vehicul media din tara noastra, la fiecare 1 EURO investit in tricolori, acestia au avut un randament mediu de minimum 15 EURO. Din nefericire, confruntarile televizate ale tricolorilor sunt putine la nivelul unui an calendaristic. Sponsorii tricolorilor au beneficiat, pentru fiecare 100.000 de EURO investiti, de un return media de cel putin 1.500.000 de EURO( conform analizelor SEG Research legate de Sponsorship).
“fotbalul este mai economic decat detergentul” este primul studiu care analizeaza eficienta investitiei a 1 EURO, prin comunicarea in sport, in comparatie cu reclamele traditionale de televiziune( split screen). Comunicarea unui brand in sport este comparabila cu cea a unei insertii clasice de televiziune, singura diferenta fiind ca eficienta este mult mai ridicata. Studiul demonstreaza ca un brand care investeste in sport 10.000 de EURO, garantat va beneficia de o aparitie media de minimum 60.000 de EURO(in Anglia raportul este de 1:12) prin Liga 1. Randamentul ridicat este legat de costurile scazute din Romania pentru comunicarea prin sport, dar si prin faptul ca imaginile sunt preluate in retransmisii pe majoritatea canalelor de sport, in emisiuni de analiza sau stiri. Studiul nu analizeaza supraexpunerea unui brand pe mediul online sau print, in conditiile in care Google a estimat ca peste 90% din internauti urmaresc imagini din sport online.
2. Marketing Sportiv
Expunerea prin sport reprezinta insertie de televiziune, dar si product placement. Telespectatorul nu este agresat, iar in acelasi timp, brandurile ajung alaturi de consumatori insotind ceea ce acestia iubesc, pasiunile acestora.
GRP-urile nu vand. GRP-urile bombardeaza cu stimuli de vanzare telespectatorii. Cu cat munitia este mai ieftina, cu atat este mai eficienta. Sportul reprezinta continutul cu cele mai mari audiente din televiziune, dar si cu cel mai mare grad de expunere al unui brand.
Vanzarea este atributul canalelor de distributie si a politicilor de pret a fiecarei companii in parte. Asocierea unui brand cu pasiunea unui fan din sport construieste si consolideaza incredere in relatia acestora.
3. Eficienta
10.000 de EURO in sport salveaza 60.000 EURO din bugetul de dezvoltare unui nou produs, din bugetul resurselor umane, profitul companiei, si la final, locuri de munca.
Sportul pastreaza bugetele companiilor acolo unde este realmente nevoie de ele, in cresterea vanzarilor.
*“fotbalul este mai economic decat detergentul” este un studiu realizat de Catedra de Excelenta in Marketing(ASE), compania de monitorizare media MEDIA IMAGE si SEG TEAM.