Bugetele de marketing sufera primele in situatii de criza sau in dorinta de a creste profitul companiilor. In foarte multe situatii nu se poate demostra o corelatie directa intre cresterea vanzarilor si consumul de media, pentru multi oameni de finante este doar un buget de cheltuieli cu eficienta scazuta. In acest timp, directorii de vanzari doresc sa mute bugetele pe reduceri si motivarea canalelor tipice de vanzare.

1. Sponsorship

Romania-Grecia este mai mult decat un meci de fotbal, este victoria brandurilor care au decis sa investeasca comunicand in teren. Meciurile echipei nationale raman cel mai puternic vehicul media din tara noastra, la fiecare 1 EURO investit in tricolori, acestia au avut un randament mediu de minimum 15 EURO. Din nefericire, confruntarile televizate ale tricolorilor sunt putine la nivelul unui an calendaristic. Sponsorii tricolorilor au beneficiat, pentru fiecare 100.000 de EURO investiti, de un return media de cel putin 1.500.000 de EURO( conform analizelor SEG Research legate de Sponsorship).

“fotbalul este mai economic decat detergentul” este primul studiu care analizeaza eficienta investitiei a 1 EURO, prin comunicarea in sport, in comparatie cu reclamele traditionale de televiziune( split screen). Comunicarea unui brand in sport este comparabila cu cea a unei insertii clasice de televiziune, singura diferenta fiind ca eficienta este mult mai ridicata. Studiul demonstreaza ca un brand care investeste in sport 10.000 de EURO, garantat va beneficia de o aparitie media de minimum 60.000 de EURO(in Anglia raportul este de 1:12) prin Liga 1. Randamentul ridicat este legat de costurile scazute din Romania pentru comunicarea prin sport, dar si prin faptul ca imaginile sunt preluate in retransmisii pe majoritatea canalelor de sport, in emisiuni de analiza sau stiri. Studiul nu analizeaza supraexpunerea unui brand pe mediul online sau print, in conditiile in care Google a estimat ca peste 90% din internauti urmaresc imagini din sport online.

2. Marketing Sportiv

Expunerea prin sport reprezinta insertie de televiziune, dar si product placement. Telespectatorul nu este agresat, iar in acelasi timp, brandurile ajung alaturi de consumatori insotind ceea ce acestia iubesc, pasiunile acestora.

GRP-urile nu vand. GRP-urile bombardeaza cu stimuli de vanzare telespectatorii. Cu cat munitia este mai ieftina, cu atat este mai eficienta. Sportul reprezinta continutul cu cele mai mari audiente din televiziune, dar si cu cel mai mare grad de expunere al unui brand.

Vanzarea este atributul canalelor de distributie si a politicilor de pret a fiecarei companii in parte. Asocierea unui brand cu pasiunea unui fan din sport construieste si consolideaza incredere in relatia acestora.

3. Eficienta

10.000 de EURO in sport salveaza 60.000 EURO din bugetul de dezvoltare unui nou produs, din bugetul resurselor umane, profitul companiei, si la final, locuri de munca.

Sportul pastreaza bugetele companiilor acolo unde este realmente nevoie de ele, in cresterea vanzarilor.

Cristian Gheorghe

*“fotbalul este mai economic decat detergentul”  este un studiu realizat de Catedra de Excelenta in Marketing(ASE), compania de monitorizare media MEDIA IMAGE si SEG TEAM.

Articolul precedentUn biblioraft de 7 lei si economia de piata in Romania
Articolul următorSfaturi despre New York
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).