In urma unui studiu din Anglia, realizat pe 180 de respondenti(agentii si branduri) de catre IAB(Internet Advertising Bureau UK), a rezultat ca 3 din 10 respondenti(28%) considera ca partea de social media nu reprezinta o componenta importanta in zona de marketing. Mai mult, doar 43% din campanii au avut o componenta integrata de Social Media.

Celebrul Return on Investment(ROI) ma preocupa deja de peste 3 ani, in special de cum cuantifica o companie sau un om de marketing acest indicator, in afara definitiei clasice din finante.

Dupa ce am reusit sa introduc pe partea de sport o formula de calcul a ROI, care din fericire s-a demonstrat ca este folosita si la nivel international. Am luat decizia sa intru mai adanc in sfera Social Media, inclusiv campanii online.

Am descoperit foarte multe companii care vorbesc despre leaduri, vanzari si campanii online.

JUMATATE DINTRE COMPANII NU AU MASURAT NICIODATA ROI-UL IN CAZUL SOCIAL MEDIA, IAR UN SFERT O FAC DIN CAND IN CAND. COMPARATIV, DOAR 18% DIN AGENTII AU SPUS CA NU AU MASURAT NICIODATA ROI-UL PE SOCIAL MEDIA FATA DE BRANDURI.

In timp ce agentiile considera ca o campanie de succes are la baza un buget consistent, brandurile considera ca succesul este generat in principal de idei care creaza implicarea auditoriului(comentarii, share).

Pe scurt, Social Media are nevoie de bugete relativ mici pe partea de promovare, bugete medii spre mari pe partea de creatie si mari pe partea de strategie/urmarire. In primul rand, o campanie trebuie urmarita si modificata in timp real. In functie de datele pe care le primesti din partea publicului. Strategia initiala poate sa sufere modificari substantiale in functie de feedback-ul primit in timp real.

Cuvantul de baza este testarea. Trebuie sa modifici in timp real, iar omul de la butoane este cea mai importanta resursa din campanie.

Inca o problema reala este legata de costurile umane, mediul online modifica relativ frecvent modul de a face strategie. Inventeaza si inoveaza rapid, iar oamenii din spate nu pot fi platiti decat cu sume relativ mari fata de celelalte medii de expunere.

Initial, toata lumea se descurca, dupa care este nevoie de mai mult decat o specializare in domeniu.

Nu fac recomandari, dar imi este clar ca pe termen lung nu putem discuta despre o zona ieftina ca si comunicare.

Intre timp, am decis sa verific daca propriile experiente si opinii sunt congruente cu a unor specialisti din aceasta industrie. Timp de cateva zile am avut un scurt si placut concediu informational alaturi de echipa Spada si Alexandru Negrea.

Repet, nu recomand nimic.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentBarcelona, jurnal de calatorie
Articolul următor2016 este despre oamenii care stiu, ca stiu
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).