In urma unui studiu din Anglia, realizat pe 180 de respondenti(agentii si branduri) de catre IAB(Internet Advertising Bureau UK), a rezultat ca 3 din 10 respondenti(28%) considera ca partea de social media nu reprezinta o componenta importanta in zona de marketing. Mai mult, doar 43% din campanii au avut o componenta integrata de Social Media.
Celebrul Return on Investment(ROI) ma preocupa deja de peste 3 ani, in special de cum cuantifica o companie sau un om de marketing acest indicator, in afara definitiei clasice din finante.
Dupa ce am reusit sa introduc pe partea de sport o formula de calcul a ROI, care din fericire s-a demonstrat ca este folosita si la nivel international. Am luat decizia sa intru mai adanc in sfera Social Media, inclusiv campanii online.
Am descoperit foarte multe companii care vorbesc despre leaduri, vanzari si campanii online.
In timp ce agentiile considera ca o campanie de succes are la baza un buget consistent, brandurile considera ca succesul este generat in principal de idei care creaza implicarea auditoriului(comentarii, share).
Pe scurt, Social Media are nevoie de bugete relativ mici pe partea de promovare, bugete medii spre mari pe partea de creatie si mari pe partea de strategie/urmarire. In primul rand, o campanie trebuie urmarita si modificata in timp real. In functie de datele pe care le primesti din partea publicului. Strategia initiala poate sa sufere modificari substantiale in functie de feedback-ul primit in timp real.
Cuvantul de baza este testarea. Trebuie sa modifici in timp real, iar omul de la butoane este cea mai importanta resursa din campanie.
Inca o problema reala este legata de costurile umane, mediul online modifica relativ frecvent modul de a face strategie. Inventeaza si inoveaza rapid, iar oamenii din spate nu pot fi platiti decat cu sume relativ mari fata de celelalte medii de expunere.
Initial, toata lumea se descurca, dupa care este nevoie de mai mult decat o specializare in domeniu.
Nu fac recomandari, dar imi este clar ca pe termen lung nu putem discuta despre o zona ieftina ca si comunicare.
Intre timp, am decis sa verific daca propriile experiente si opinii sunt congruente cu a unor specialisti din aceasta industrie. Timp de cateva zile am avut un scurt si placut concediu informational alaturi de echipa Spada si Alexandru Negrea.
Repet, nu recomand nimic.