Primul gând atunci când vezi acest titlu este să te gândești la Dinamo București și la zecile de tranzacții anunțate, dar care nu au mai avut loc. Poți să te gândești la celebrul 1 Euro pe care Negoiță l-a cerut.

Situația nu este nouă, foarte mulți au uitat că George Copos a trecut prin aceleași momente cu Rapid București. Memoria colectivă este scurtă.

Cartea pe care ți-o propun tratează pe larg acest subiect.

 Merită citită cu o pungă de popcorn lângă tine. Este mai bună ca un serial sau un film.

The Billionaires Club” de James Montague este considerată „Cartea Anului în Fotbal” pentru 2018. Vorbește exact despre subiectul de mai sus, de miliardarii care au investit în fotbal de-a lungul timpului.

Cartea este bine documentată și prezintă pe zone, proveniența acestora: SUA, ex-URSS, Țările Arabe și Asia. Autorul nu se ferește să spună lucrurilor pe nume atunci când vorbește despre influența liderilor politici la nivelul sportului. O discuție fără perdea despre Putin, strategia Chinei sau prinții miliardari ai petrolului arab.

Din carte, se desprinde și strategia grupurilor de investitori americani, care visează ca într-o bună zi să controleze brandurile globale din fotbal la fel ca francizele din NBA sau NFL.

Cum ar suna Liverpool FC Washington?

The Billionaires Club” vobește pe larg despre prăpastia dintre patroni și suporteri. Despre lupta patronilor de a mări veniturile și profitabilitatea cluburilor, mai ales prin prețurile biletelor. Autorul atacă problema legată de creșterea sumelor din trasferuri la niveluri astronomice, fără o bază economică, prin intervenția clasei politice pentru a folosi sportul ca ring de afirmare a puterii.

STRATEGIE

Pe scurt, trebuie să faci o listă scurtă de 10 companii/miliardari din această carte, după care să aloci un buget de 50.000 de Euro care să acopere cheltuielile legate de hoteluri, avioane, întâlniri sau protocol. Într-un interval de 6-9 luni, cu strategie și cu un audit transparent, poți realiza o tranzacție istorică.

Niciun club din România  nu va deveni perla coroanei unui miliardar global, dar poate să devină un vehicul de promovare și testare a jucătorilor din pepinierele de top ale lumii. Not bad at all.

VIZIUNE

Tot mai multe grupuri financiare și branduri globale din sport vor îmbrățișa strategia City Football Group (Manchester City) și vor achiziționa cluburi pe mai multe continente.

Vor fi prezenți efectiv local și vor fi mult mai aproape de fani, prin intermediul acestei strategii de multinațională. România poate fi o felie mică din acest tort.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentTOP 20 SPORT SONGS
Articolul următorPascual, Ambros, Ribas și Didier la Professional Handball Coaching
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).