Muhammad Ali(Cassus Clay) este cel mai mare boxer al tuturor timpurilor dupa parerea multor iubitori de box din intreaga lume. Palmaresul sau nu este imaculat, a pierdut numeroase meciuri in cariera sa.

Nu stiu daca este cel mai bun boxer din lume, dar a comunicat insistent ca este.

Si a repetat, a repetat, a repetat pana cand multimile au prins ideea si au inceput sa il considere cel mai mare boxer al tuturor timpurilor.

Clay a refuzat sa se inroleze pentru razboiul din Vietnam putin dupa ce a devenit campion mondial, intre timp trecuse la musulmanism si luase numele de Muhammad Ali, tot in aceeasi perioada a inceput probabil prima campanie de PR din lume in sport.

Ii este retrasa licenta de boxer profesionist, este judecat si condamnat pentru atitudinea sa.

De fiecare data, bazandu-se pe lupta sa impotriva razboiului din Vietnam, acesta isi maximizeaza campania de PR. Joe Frazier era la acea ora un boxer cel putin la fel de bun ca Ali, dar cu un PR mult mai slab sau inexistent, insa cu calitati si cu o imagine sportiva mult mai buna. Joe Frazier a fost un sportiv talentat, un afro-american provenit dintr-o familie saraca.

1971 este anul in care cei doi titani se intalnesc in ceea ce a fost numit “Meciul Secolului”, cu o promovare excentrica pentru aceea vreme, cu declaratii razboinice si cu toata atentia asupra lor.

Marele Ali pierde lupta. Ali scapa de KO dupa un meci controlat autoritar de Frazier.

In tot acest timp Ali nu renunta sa se proclame in continuare cel mai mare boxer al tuturor timpurilor. Prin vocea sa castiga notorietate, iar toata atentia este indreptata asupra sa, invata foarte mult din folosirea puterii media. Fara sa demonstreze si in ring, perceptia impusa de el se inglobeaza si este preluata de mase.

Intrigant, dar dupa lupta cu Frazier, opinia publica il sustine in continuare pe Ali ca fiind cel mai mare boxer al tuturor timpurilor. Tehnic s-a demonstrat ca nu era asa. Manipularea luase sfarsit, ideea lui Ali fusese inoculata.

Intamplator sau nu, perioada lui Ali este sinonima cu lansarea celui mai mare promoter din boxul mondial al tuturor timpurilor, Don King.

Don King realizeaza prima transmisie globala a unui meci de box( bineinteles al lui Ali), muta lupta pentru titlu mondial in Africa si continua sa sustina ardent declaratiile lui Ali.

Istoria il considera in continuare pe Muhammad Ali cel mai mare boxer al tuturor timpurilor, o  certitudine exista, este artizanul promovarii unui eveniment sportiv la nivel global.

Specialistii considera ca Joe Frazier a fost un sportiv mult mai bun, dar a comunicat cu utine particularitati pentru publicul larg.

Muhammad Ali vs Joe Frazier – lectie pentru marketing sportiv si PR.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentHeinz sau despre Ketchup
Articolul următorAvatar sau Miorita romanesca
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).