Merchandising-ul este un termen abstract in Romania, dar familiar in Europa. Dupa primii pasi pe continentul american am inceput sa simt ca la fiecare capat de strada o sa gasesc un magazin care sa imi vanda un breloc, un tricou, un semn de carte, un pix sau o cana.

Fiecare atractie turistica are la iesire un magazin de suveniruri.

Fiecare loc are impachetata o poveste emotionala, uneori fum si muzica, alteori un film care impinge la lacrimi.

Totul este emotie, iar emotia te impinge sa iei o parte din acel loc cu tine.

Dar las la o parte atractiile turistice si ma indrept cu pasi repezi printr-un mall ca sa probez cateva articole sportive. Merchandising-ul care atrage miliarde de dolari si care a creat o industrie, nu este cladit cu preturi mari. O caciula cu Yankees este doar 12 dolari, aproximativ 40 de lei. Am verificat puterea medie de cumparare a unui american, iar cifrele sunt reci, peste 3000 de dolari. Ma mut in Europa, in Romania, iar caciula este 16 dolari, iar salariul nostru mediu doar 500 de dolari.

Cum atragi bani din merchandising in Romania?

In acest moment nu poti, poate nici in urmatorii 10 ani. Merchandising-ul trebuie sa existe pentru suporteri, pentru fani, dar nu este profitabil. Dupa 8 ani in prima linie in sport pot sa spun ca este chiar o cheltuiala, dar care trebuie sa existe. Am auzit povesti ca poti baza profitabilitatea sa pe volume si adaosuri mici, dar realitatea este ca romanii nu au putere de cumparare.

Trebuie sa invatam sa vindem emotie si trebuie sa vindem suveniruri( amintiri). Trebuie sa facem acest efort. Efortul acesta insa nu va insemna profit, inseamna doar sa fii alaturi de cei care te admira.

In America sunt pretuiti sportivii, in Europa pretuim echipele si mai putin sportivii. Sumele, despre care se discuta in lume pentru Messi si Ronaldo, sunt in America depasite de ani buni.

Pe pieptul lui Miami Heat sta mare scris Miami Heat, pe pieptul lui Barcelona sta Qatar Airways, dar nicio echipa americana nu o duce prost cu banii. Gigantii din fotbalul european sunt toti cu pierderi uriase si isi ascund datoriile prin reesalonari la limita regulamentelor bancare.

Merchandisingul in Romania trebuie sa existe, dar nu este un punct forte al unui plan de marketing. Fara putere de cumparare, nu ai merchandising.

Trebuie sa construim mai intai povesti pline de emotii si sa ne stergem de praf eroii. Sa incepem sa ii respectam. Iar cand ajungem la final, sa punem imaginea lor pe tot ceea ce se poate imprima. Fara rusine si fara rezerve.

Avem un drum lung in fata.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentSfaturi despre New York
Articolul următorTop Documentare: Alimentatie sanatoasa
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).