O sa incep prin a spune ca Romania este o tara frumoasa. Nu doar pentru ca asa se spune sau asa am fost invatat, ci pentru faptul ca atunci cand incepi sa vizitezi alte tari, nu ai cum sa ajungi la alta concluzie.

In Romania inventam frunze si strategii cu rezultate zero.

4.500.000 de turisti merg an de an la Efes, fosta capitala a Imperiului Roman de Rasarit. Daca inmultim cu 100 de Euro(cea mai ieftina excursie este 40 de Euro) rezulta incasari minime de 450.000.000 de Euro. Este adevarat ca nu avem capitala unui imperiu la noi, dar tot ceea ce poti vedea sunt nenumarate stanci( relicve) si povestile cu “se pare, din cate se stie…”, nimic clar si concis.

Casa Sfintei Maria care este tot acolo( se pare) a devenit loc de pelerinaj dupa ce o persoana a visat casa, a descris-o intr-o carte, iar mai apoi un preot a confirmat ca s-ar afla tot in Efes… fara cuvinte…

Papa a decis sa o recunoasca mai tarziu ca loc de pelerinaj al crestinilor si brusc a devenit punct de interes mondial.

Exista multe locuri superbe in Turcia si pline de istorie, dar plaja este un lucru rar. Litoralul este mai mult un loc stancos cu o mare clara si foarte sarata.

O mana de romani s-a pierdut intr-un hotel de 5 stele plin de englezi si francezi, organizat in sistem all inclusive. Toata lumea era mirata de prezenta noastra intr-un astfel de resort. Pe scurt, sistemul all inclusive este reprezentat de mancare din abundenta(multe legume fara gust, tocanite, supe), bauturi la dozator(sucuri si bere/cola de la multiplexurile noastre), zeci de prajituri insiropate cu zahar lichid si bauturi alcoolice locale(un fel de European Drinks, Saniuta turceasca si vinuri de la podgoriile din zona).

Dupa cum vedeam odraslele din Anglia, mi-am dat seama ca este extrem de apreciat acest sistem si bucatele erau pe gustul lor. Pachetul turistic este foarte apreciat in Vest.

Daca aduceam acelasi pachet in Romania, 99% din romani refuzau 70% din produse. Fiind in alta tara ,parca accepti altfel meniul all inclusive si gustul este mult mai rafinat la parizerul turcesc(un amestec de carne dezosata mecanic, utilizata in carnati, mezeluri). Meniul este extrem de economic si eficient pentru hotel. Alimentele care nu sunt consumate le poti regasi ulterior sub alta forma in diferite mancaruri(salate, tocanite etc).

Eficienta 100%, pierderi limitate la maxim, curatenie, piscine superbe, soare nonstop si excursii pentru timpul liber la dispozitia ta.

De ce nu aplicam aceeasi metoda in Romania?

In timp ce ei mizeaza pe management si doresc o acoperire a spatiilor de hotel la maximum(constant peste 80%) prin asigurarea condiitilor all inclusive(masa, cazare, piscina, acces mare, sezlong etc gratuit), noi continuam sa mizam pe cazarea la un pret imens si la taxarea turistului cu adaosuri comerciale mari pentru weekend.

Nu ne trebuie cine stie ce strategie pentru turism, primul pas este sa aducem cativa manageri turci si sa le dam mana libera. Pasul doi este sa ii impozitam pe cei care intra in sistemul all inclusive la 25% fata de restul( statul ar avea incasari uriase de la turistii straini). Pasul trei este sa identificam intr-un areal de 300 de km puncte de interes turistic( zone istorice, zone spectaculoase din punct de vedere geografic) pe baza carora sa construim trasee turistice.

Avem ce sa povestim si ce sa vizitam in Romania, poate chiar prea mult si prea spectaculos. Suntem mai preocupati de frunze decat sa vindem pachete turistice. Pretul si conditiile sunt primul criteriu din turism, mai tarziu vine si imaginea de tara.

Turcia este o tara saraca, dar care stie sa se vanda foarte bine.

Sfarsitul episodului 1

Gheorghe Cristian

Articolul precedent3 vieti dobanda – Gastrectomie
Articolul următorManagement turistic 2: Puterea de a vinde
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).