Prosport a publicat un studiu de caz legat de cele mai bune centre de copii si juniori( articolul este aici) din Romania, un studiu de management sportiv.

Undeva in top 3 este Sportul Studentesc, in acest moment un club care a disparut din prim plan de mai bine de 1 an.  In spatele acestui podium se ascund multe lupte si munca. Ne-am despartit cand inca eram in al doilea sezon de Liga 1.

In 2007 am lansat primul rebranding din sportul romanesc mergand pe conceptul “Iubeste Sportul!”, dar si de la faptul ca era unul dintre cele mai puternice centre de copii din Europa, asa a aparut conceptul  Sportul Studentesc – AJAX de ROMANIA( o platforma de comunicare lansata cu 3 spoturi video, ramase si ele unice la nivel global). Au trecut 8 ani si nimeni nu a reusit sa replice in alta structura sportiva ceea ce am lansat atunci.

Am impus peste tot aceasta directie, finantatorul din nefericire a avut alta viziune, eu am fortat in continuare. Am ajuns pe echipamentele de joc, pe toate materialele din stadion si in inimile iubitorilor de fotbal.

Mai tarziu, cativa sufletisti( Valentin Petcu, Angelica Mierloiu, Cosmina Gurneanu) au asociat AC Milan cu noi, conceptul prinsese credibilitate si viata. Baresi si Massaro au venit in carne si oase in Regie.

Am inverzit terenuri care erau doar praf, mai fin ca zaharul pudra. Am inceput digitalizarea( si era 2007). Am creat primul sistem de management online si am pus in aplicare primul sistem de proceduri privind evaluarea tinerilor fotbalisti, de la antrenament pana la preselectie. Sistemul cadra perfect partea fizica, tehnica, medicala si psihologica a tinerilor fotbalisti. O munca titanica prin care finantatorul a incercat sa scada riscul preselectiilor si sa creasca indirect calitatea echipelor. Un lucru este fara echivoc, finantatorul a dorit sa implementeze o schema de personal asemanatoare cu cea din cluburile engleze si pe care o are in mare parte in ziua de astazi Viitorul Constanta. Din nefericire, strategia a fost mult prea optimista si s-a bazat pe o serie de venituri inexistente. Centrul de Copii si Juniori avea o schema de personal de aproximativ 20 de oameni, urias pentru un club la nivelul nostru. Multi am muncit si am ramas neplatiti.

A venit si criza din 2008.

Am luptat ca sa incepem preselectiile din strada, iar in acest sens am creat competitii anuale de peste 3000 de copii. Am reusit.

Am avut si lupte interne. Se dorea ca toata lumea sa joace acelasi sistem de joc precum prima echipa, dar unii dintre antrenori isi doreau sa adapteze sistemul in functie de lot. Au iesit victoriosi cei care au avut cea mai mare pasiune. Manualul era identic, dar orele nesfarsite de pe terenurile de iarba parca transpirau diferit.

Pe langa acest top, asezam si campioana Cupei Liceelor “Coca Cola”. Campioana este o echipa formata din acelasi aluat.

Am reinventat si am construit. Din nefericire in loc sa promovam si sa riscam cu jucatorii tineri la prima echipa, am ajuns pe multi sa ii pierdem pe drum( cel mai curajos antrenor in 6 ani, Daniel Isaila).

Sportul a fost o stare de spirit. Suntem in top pentru ca a fost multa pasiune si munca.

Este trist pentru cei care au avut bugete, ca un club care a disparut de pe scena, sa fie in continuare in top 3.

Acest text este un multumesc pentru Vergil Andronache, Radu Gabriel, Cismas Catalin, Ciolca Sorin, Tom Cristea, Vasiliu Gabriel, Stavrica Cristian, Gheorghe Niculescu, Valentin Soare, Horatiu Damsa, Eduardo Badescu, Duras Mihai, Mario Marinica, Pologea Adrian, Andreas Hniatiuc, Mihai Baican, Costin Maxim si Bogatila Cristian. In prima linie de scouteri si oameni cu care ne-am sfatuit nonstop se afla Dumitru Manea, Cornel Jurca, Cornel Vlad si Nicolae Gorgorin. Pe fisele noastre de scouting au aparut jucatori precum Budescu, Chipciu, Gardos, Papp, Batin, Chiriches si lista nu se opreste aici. Ei se aflau in evidenta noastra de la varste fragede( 14-16 ani), din nefericire nu a fost considerata oportuna achizitia lor chiar si dupa au trecut in probe pe la noi. Strategia finantatorului a fost nefericita.

Am fost injurat, altii au aruncat cu vorbe, dar la final raman cifrele reci. Am reusit fara buget sa promovam in Liga 1 si sa stam 2 sezoane, iar la nivel de juniori am luat foarte multe titluri. Nu poti sa faci performanta pe termen lung fara bani si fara pasiune, cum nu poti sa te astepti la rezultate in mai putin de 5-6 ani.

Cei mai importanti sunt oamenii. Cand vorbim de management sportiv performant, trebuie sa tinem cont de foarte multe indicatori. O structura tot timpul va functiona in limitele impuse de finantator.

Daca as vrea sa o iau de la capat, acum stiu ce as face.

Multumesc!

Cristian Gheorghe

PS Federatia de Minifotbal se mandreste in Bucuresti cu o competitie: Cupa Iubeste Sportul. Ma bucur ca a crescut sanatos, este o mica parte din strategia de mai sus.

foto: Prosport

Articolul precedentTu, pilot de vanatoare
Articolul următorCine este diaspora?
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).