Acum cateva saptamani, in calatoriile mele cu metroul bucurestean, am descoperit o tanara domnisoara care cu mult aplomb fashion s-a asezat undeva in apropierea mea. In cateva secunde a scos un iPad si a inceput sa se joace. Pana in acest moment nimic spectaculos, dar din UGG scoate un smartphone.

Din acest moment incepe surprinderea mea, astfel cu Ipad-ul pe picioare, continua cu mana stanga sa se joace, iar cu mana dreapta controleaza lin ecranul smartphone-ului, iar toate astea se petreceau ascultand ceva la casti. Am simtit pentru prima data ca incep sa imbatranesc, o persoana din jurul meu facea 3 lucruri deodata cu o dexteritate incredibila si o lejeritate de invidiat.

Imi aduc aminte ca prin 1992 am vazut primul mobil( o caramida de plastic si butoane de telefon fix). Totul a evoluat cu telefoane din 2 bucati(Motorola Startac) si a culminat cu un telefon minuscul( Motorola Kramer).

Timp de aproape 15 ani planeta si-a dorit telefoane mai mici si mai performante. S-a ajuns pana acolo incat un telefon era cat un deget aratator, mai beneficia si de un ecran color.

Toata lumea dorea mai mic si mai puternic. Dar s-a trezit Steve Jobs sa spuna ca avem nevoie de un telefon care trebuie mangaiat.

Oare studiile de piata nu analizasera aceasta posibilitate? Palmtopurile sunt pe piata din 1995, tot ce trebuia era sa le puna cineva un sim si o antena gsm. Dar nu, studiile nu au spus absolut nimic.

Primul telefon smartphone l-am avut cu mult inainte de lansarea iPhone(cu 4 ani inainte) si era produs special de Motorola pentru piata japoneza. Japonia este o alta galaxie. Deja este istorie ce s-a intamplat.

iPhone a revolutionat industria de telefonie mobila, a mutat valorile cautate de populatie, de la mic si performant, la mare, sensibil si clar.

Acum 10 ani nimeni nu ar fi acceptat sa umble dupa el cu un telefon de marimea unei palme, dar aceasta este definitia unei revolutii, ceea ce ni se parea urat si inacceptabil (dimensiunea si fragilitatea), a devenit superb si foarte important (smartphone).

Cineva ne rescrie dorintele dupa bunul plac. In timp ce telefonia mobila este intr-o continua revolutie si razboi, telefonia fixa a ramas pe loc.

De ce oare telefonia fixa nu a evoluat ca cea mobila, fixul de acasa arata ca acum 15 ani….. dar cu el nu te vede nimeni, prietenii tai nu vorbesc despre caracteristicile tehnice, nu te vad cu el pe strada sau la metrou.

Asa ca industria a spus stop, tu insa continui sa fii manipulat de o serie de dorinte care par ale tale, dar nu sunt. Sunt ale unei industrii foarte puternice.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentPlacere si Durere
Articolul următorFalimentul unei natiuni
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).