Sportivii, cluburile și toate celelalte entități sportive trebuie să inoveze continuu pentru a se adapta pentru a ține pasul cu fanii cryptomonedelor, bine conectați la avantajele progresului tehnologic. Sportul, ca industrie, a înțeles potențialul crypto și piețelor de tip Blockchain, pe care sunt stocate și tranzacționate bunuri digitale. Acestea din urmă se referă la o gamă largă de date, de la bani virtuali până la carduri, imagini de colecție, fotografii și fișiere video.

Este imperios necesar ca organizațiile sportive să fie prezente în toate mediile unde există fani și, mai ales, trebuie să pună la punct strategii dedicate, prin care să monetizeze interacțiunea cu aceștia. Demersul a fost mai dificil în contextul restricțiilor fizice impuse pentru limitarea răspândirii Covid-19. Industria sportului a fost nevoită să răspundă cu tehnici de comunicare prin care să se asigure că urmăritorii vor rămâne conectați într-o lume distanțată social. Din fericire, această provocare a venit într-o eră în care telefonul este considerat o extensie a corpului uman, iar accesul la internet nu mai reprezintă un lux, ci o necesitate.

În ceea ce privește legătura dintre sport și „curentul crypto”, sloganul „viitorul începe azi”, făcut popular de un spot publicitar, se transformă în „viitorul a început ieri”. Încă înainte de pandemie, echipele aveau în vedere bugete corelate cu platformele de crypto exchange, pentru a-și populariza brandul și pentru a atrage sponsori din această nouă zonă de business, într-o piață globală pe care doar vizionarii și-o puteau imagina în urmă cu un deceniu.

Drumul construit între entitățile sportive și actorii de pe piața monedelor digitale este unul cu dublu sens. Sportul se dezvoltă datorită sponsorilor și, în același timp, sponsorizările au dus la creșterea mediatizării cryptomonedelor printre fani și investitori. Ca să ne exprimăm plastic, vorbim despre un „drum național”, dar, cu siguranță, în viitorul apropiat, acesta se va transforma în autostradă. Bazele au fost puse din 2014, în Statele Unite ale Americii. De atunci, entitățile sportive au explorat noile oportunități digitale.

Scurt istoric crypto in sport

În decembrie 2014, BitPay, o platformă de procesare a plăților cu bitcoin, a semnat un parteneriat cu organizatorii de evenimente sportive ESPN Events. A fost una dintre primele inițiative de marketing care a avut legătură cu cryptomonedele. De asemenea, BiPay a sponsorizat St. Petersburg Bowl, un eveniment anual desfășurat tradițional la sfârșitul sezonului de fotbal american între colegii.

În ianuarie 2018, Arsenal Londra a anunțat parteneriatul prin care CashBet Coin a devenit partener oficial exclusiv pentru monede crypto și blockchain. A fost lansată, cu această ocazie, moneda digitală CashBet, folosită special pentru platforma de iGaming și pentru aplicațiile CashBet.

În aceeași lună a lui 2018, Harunustaspor, din liga de amatori, a intrat în istorie drept primul club care a folosit bitcoin pentru un transfer. Gruparea turcă a plătit 960 de euro cash pentru Omar Faruk Kiroglu, plus 0,0524 Bitcoin, echivalentul a aproximativ 400 de euro.

Tot în 2018, Litecoin a fost partener oficial al UFC 232, sponsorizând meciul de titlu dintre Jon Jones și Alexander Gustafsson. A fost o inițiativă de marketing foarte inspirată, postările despre eveniment având 40 de milioane de vizualizări pe Twitter!

În iulie 2018, Gibraltar United Football Club și-a plătit parțial jucătorii în cryptomonede, după ce a semnat un contract cu platforma Quantocoin, care deține 25% din clubul italian Rimini FC 1912.

Wirex și ePayments au oferit fanilor posibilitatea de a cumpăra bilete la CM 2018 în Bitcoin, Litecoin și Ethereum.

În august 2019, platforma de tranzacționare eToro a intrat în rândul celor mai importanți sponsori din fotbalul englez, semnând contracte cu: Tottenham Hotspur, Brighton & Hove Albion, Cardiff City, Crystal Palace, Leicester City, Newcastle United și Southampton.

Cei de la eToro au organizat chiar o dezbatere despre posibilitatea folosirii cryptomonedelor în transferurile de jucători, la care au participat Matt Le Tissier(Southampton), Ledley King(Tottenham Hotspur), Clinton Morrison(Crystal Palace), Steve Walsh(Leicester City), Ian Taylor(Aston Villa) și Leon Osman(Everton).

Chiar în acest an, în luna martie, echipa de Formula 1 Aston Martin a încheiat un parteneriat global cu crypto.com, o platformă cu peste 10 milioane de useri activi. Lawrence Stroll, președintele Aston Martin Cognizant Formula One, s-a declarat impresionat de rimul de creștere a platformei amintite.

Token-ul, inovația prin care fanii se implică direct în viața clubului

Una dintre cele mai interesante inovații este token-ul pentru fani, un card virtual conectat la o platformă specială, prin care posesorii pot influența prin vot luarea unor decizii precum designul echipamentului echipei, numele terenurilor de antrenament ș.a. De asemenea, acest card digital de membru aduce recompense exclusive, cum ar fi: acces VIP sau invitații la diversele evenimente organizate de club.

PSG și Juventus, primele două cluburi importante care au semnat parteneriate cu socios.com, au lansat token-urile $PSG și, respectiv, $JUV.

O platformă similară este chiliz.com, care are parteneriate cu FC Barcelona, Atlético Madrid, AS Roma și Istanbul Başakşehir, dar și cu UFC, MMA și cu organizații din domeniul sporturilor electronice: Heretics, NAVI, Alliance and OG.

FC Barcelona a generat un venit de 1,3 milioane de dolari în mai puțin de două ore de la intrarea pe Chiliz, token-urile $BAR fiind vândute în 106 țări!

Exemplele legăturilor tot mai strânse dintre industria sportului și lumea digitală pot continua.

În timp ce piața cryptomonedelor este una foarte volatilă, tehnologiile blockchain, precum platformele socios.com sau chiliz.com, reprezintă un viitor stabil, fiind un punct de reper pentru strategiile din domeniul business-ului in sport.

Cristian Gheorghe

Poți să înveți marketing sportivmanagement sportiv, project management si social media de la specialiști accesand Sports Business Academy. Profesorii noștri sunt manageri cu experiență în sport, sportivi de succes sau experți care lucrează în industria sportivă. Pentru prima dată ai acces la workshopuri și studii de caz prezentate de profesioniști din industria sportivă.


Surse
www.sports.legal – The Future of Sports – Cryptocurrencies and Blockchain Technology
www.arsenal.com
www.etoro.com
blog.crypto.com

Articolul precedentCercetare: Rolul federațiilor sportive
Articolul următorSheriff Tiraspol – un model de business ușor de aplicat și în România
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).