Mulți dintre cei care se apucă de sport visează la momentul în care vor face trecerea de la amatori la profesioniști. Această tranziție trebuie făcută, însă, cu mare grijă. Pe de o parte, este minunat să te afli sub lumina reflectoarelor, iar pe de altă parte, este și o presiune imensă, care poate zdrobi cariere. Incubator de vedete marca NBA

Pregătirea tinerilor pentru marea performanță reprezintă un capitol de importanță majoră în strategia de management sportiv a National Basketball Association (NBA). Încă din 1986, teoria este pusă în practică prin Rookie Transition Program(programul de tranziție a debutanților, incubator de vedete marca NBA).

În fiecare presezon, sportivii cooptați din colegii în loturile echipelor din NBA iau parte la un training intensiv de patru zile, având ca temă principală adaptarea la marea performanță. Lectori sunt foste sau actuale vedete din cel mai tare campionat de baschet din lume, care le vorbesc tinerilor despre schimbărilor extraordinare care urmează să se producă în viețile lor și le dau sfaturi bazate pe experiențele personale.

În 2019, la program au participat 84 de atleți, sub îndrumarea unor profesioniști precum Ray Allen (cu o carieră de 18 ani în NBA). Anul trecut, unul dintre cei care au ajutat adolescenții să vadă „tabloul complet” a fost Purvis Short, fost jucător la Warrior, Rockets și Nets.

Primele lecții pe care le învață un baschetbalist sunt despre imagine, provocări psihice, viață extrasportivă, responsabilitate și finanțe.

Sportivul este imaginea NBA, iar NBA este imaginea sportivului.

Sportivii sunt sfătuiți să facă tot ce pot pentru a-și crește brandul personal, întrucât brandul NBA este suma brandurilor individuale. În același timp, cu cât competiția are o notorietate mai mare pe plan intern și internațional, cu atât fiecare jucător implicat va fi mai bine poziționat pe piața sponsorizărilor: „Chiar dacă ești un rookie, vorbește cu reprezentatul care se ocupă de vânzarea imaginii tale și construiți un plan de acțiune cu obiective clare. Nu lăsa nimic la voia întâmplării!”.

Provocarea mentală este cel puțin la fel de mare ca cea sportivă.

Stilul de viață al jucătorilor din NBA este diferit de orice alt stil de viață. Mulți vin de la colegii, fiind expuși brusc tentațiilor și câștigurilor amețitoare. Pe acest fond, un începător poate claca foarte usor. NBA a obligat cluburile să angajeze doi specialiști în sănătate mintală, plus un psihiatru care să asiste la ședințe, atunci când este cazul. Unii dintre acești specialiști sunt chiar foști jucători de baschet, care știu exact prin ce trec cei din fața lor.

Viața din afara terenului influențează direct jocul

Cel mai greu pentru un rookie este să renunțe la viața cu care s-a obișnuit în timpul colegiului. Pentru acel nivel, talentul peste medie este decisiv pe terenul de joc. Baschetul însemna antrenamente, meciuri și cam atât. La nivel de NBA, baschetul înseamnă totul: de la nutriție și conduită, pana la meditație si echilibru interior.

„Dacă vă plictisiți, mergeți la sala de forță sau la alergat. Aceasta trebuie să fie singura distracție de acum încolo”.

Responsabilitatea este direct proporțională cu gradul de popularitate.

O altă lecție pentru noii jucători este că nu mai pot spune orice le trece prin cap inca din prima clipa in care au făcut trecerea în NBA. Nu mai pot posta orice doresc pe Facebook, Twitter sau Instagram. Orice exprimare inadecvată poate provoca un scandal care afectează imaginea personală și, implicit, imaginea clubului.

În același timp, un sportiv cu notorietate poate deveni portavocea comunității din care provine. Iată ce spunea LeBron James după ce Zlatan Ibrahimovic a declarat că un sportiv nu ar trebui să își dea cu părerea despre politică: „Nu voi tăcea niciodată, cât timp văd lucruri care nu sunt în regulă. Comunitatea și cei 300 de copii pe care îi am la școala de baschet au nevoie de vocea mea. Nu există nicio șansă să mă limitez doar la sport, pentru că înțeleg această platformă și cât de puternică o face vocea mea”.

Managementul banilor are o importanță capitală

Tinerii sunt învățați despre importanța gestionării banilor și despre necesitatea de a avea consultanți financiari. Sunt numeroase povești despre baschetbaliști din NBA care au câștigat zeci de milioane de dolari, dar au rămas fără niciun ban. Risipa și investițiile păguboase sunt cele mai mari pericole pentru un tânăr care se îmbogățește semnând cu o echipă din circuitul profesionist.

Programul derulat de 35 de ani de NBA este un model de bună practică și pentru alte structuri sportive, precum ligile naționale de fotbal. Integrarea tinerilor în echipele de seniori reprezintă o ramură a managementului sportiv si este esențială in ecosistemul unei industrii puternice.

Cristian Gheorghe

Poți să înveți marketing sportivmanagement sportiv, project management si social media de la specialiști accesând Sports Business Academy. Profesorii noștri sunt manageri cu experiență în sport, sportivi de succes sau experți care lucrează în industria sportivă. Pentru prima dată ai acces la workshop-uri și studii de caz prezentate de profesioniști din industria sportivă.

Articolul precedentModele de succes: 13 calități ale antreprenorilor de top din sport
Articolul următor10 motive pentru sponsorship
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).