Printre zeci de pagini citite, proiecte de inceput de an si cateva filme bune, in stilul caracteristic, am descoperit cateva documentare, unul despre un baschetbalist de top, iar altul despre un comentator de sport, Marty Glickman.

Dupa deziluzia creata de primul documentar, al doilea nu mai putea sa imi dea o speranta, poate cel mult cateva vise linistite.

Cine este Marty Glickman?

Marty Glickman este un roman evreu nascut in America, acesta a dorit sa faca performanta in sport, dar ca un facut, de fiecare data s-a lovit de interese indirecte si o societate primitiva(antisemiti, rasisti etc). In 1936 a participat la Olimpiada de la Berlin, trebuia sa reprezinte la 18 ani America, in cursa de 400 de metri. Adolf Hitler era de fata, iar el era evreu. Din nefericire, cu o zi inainte de cursa este informat ca nu va alerga.

Se apuca de fotbal american, dar si aici traieste o mica deziluzie.

Devine primul comentator de radio al unui meci de baschet, de fotbal american, de…. pe scurt, zeci de ani, vocea sa atrage oamenii catre echipe si stadioane. El revolutioneaza lumea sportului.

Trezeste intr-atat de mult interesul fanilor, incat aduce pe televizor NBA. Primul contract a fost inlesnit de aceasta, nu a beneficiat din nefericire de aceasta miscare. Pe lista se adauga New York Giants si New York Jets(fotbal american).

In tot acest timp, fiind evreu, este tras pe linia moarta dupa fiecare miscare, dar este cu certitudine precursorul marketingului sportiv.

La inceputul anilor ’60 se lanseaza HBO Sports, prima voce este Marty Glickman. Recapitulez pentru pseudo-specialistii de marketing/publicitate din Romania, canalul care a facut si face istorie zilele acestea in media prin Games of Thrones este la un baza canal de sport.

Marty a continuat, si dupa 15 ani a ales ca in fiecare saptamana  sa comenteze la radio un meci de baschet in fiecare liceu in care mergea. Aceasta gandea ca este singura metoda ca sa creasca fenomenul si sa aduca oameni mai multi catre salile de sport.

Intre 1947-1951, NBA( Campionatul de baschet din acel moment) este lovit de un megascandal. Majoritatea echipelor au fost implicate in trucarea meciurilor pentru casele de pariuri. America a trecut peste acest flagel in 1951.

Marty Glikman a lansat pe orbita baschetul american(NBA), fotbalul american(NFL), comentariul sportiv, si nu in ultimul rand, HBO.

Dupa ce petreci 120 de minute in fata televizorului, realizezi ca regizorul este nimeni altul decat Martin Scorsese.

Un roman a facut istorie. Este istorie in America. Multumim, HBO!

Cristian Gheorghe

P.S. Documentarul poti sa il vezi impecabil in calitate HD pe HBOGO.

Articolul precedentUnde a disparut reducerea mea de la TVA?
Articolul următorBeyonce la o cafea cu Cristiano Ronaldo
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).