Versiunea video a sporturilor tradiționale, reprezentată de vSports, este un domeniu de studiu pentru marketerii sportivi. Jocurile video atrag fani care inițial nu urmăreau sporturile respective sau măresc gradul de atașament al celor care consumau acest tip de divertisment.

Brandurile își fac publicitate în vSports, iar apariția logo-urilor „din lumea reală” oferă legitimitate și autenticitate. În prezent, piața de publicitate pentru acest tip de jocuri este de 7 miliarde de dolari, estimarea fiind că ea va crește exponențial în viitorul apropiat.

vSports vs eSports

Trebuie făcută o distincție între vSports și eSports. În timp ce primul gen reprezintă o simulare a sporturilor tradiționale, „sporturile electronice” nu au neapărat o legătură solidă cu sportul propriu-zis, fiind numite sporturi prin prisma competiției între gameri sau echipe de gameri.

 

eSports nu este un spațiu propice pentru derularea campaniilor de advertising. Se consideră că reclamele fac notă discordantă cu lumea fantastică prezentată în jocuri.

Exemple de vSports: FIFA și PES, Madden, MNA 2k, NHL, MLB the Show, UFC.

Exemple de eSports: League of Legends, Counter-Strike, Dota 2, Overmatch, Starcraft.

Între vSports și eSports există o serie de alte diferențe, în afara celei raportate la piața de publicitate. De exemplu, un procentaj important dintre gamerii vSports utilizează versiuni mai vechi ale jocurilor, în timp ce în eSports versiunea jocului se actualizează automat.

 

vSports se joacă preponderent pe console, prin sistem peer-to-peer, pe când eSports se joacă pe PC-uri conectate la servere dedicate.

O diferență majoră vizează recompensele financiare pe care le primesc cei mai buni gameri. Cel mai mare premiu acordat până acum în vSports – 1 milion de dolari pentru Madden Bowl 2017 – este abia pe locul 23 ca valoare în topul premiilor eSports.

Cel mai popular joc vSports din toate timpurile, FIFA, a consemnat premii de 20.000 de dolari pentru performerii anului trecut. În comparație, câștigătorii NBA 2k „Road to finals” au primit 250.000 de dolari.

eSports este și un motor pentru industria pariurilor

Cu 300 de milioane de fani din 152 de țări, eSports oferă premii de aproximativ 65 de milioane de dolari, care se dublează anual. League of Legends, de exemplu, implică 27 de milioane de jucători pe zi. Milioane de fani pariază pe jocurile tip eSports. Se apreciază că acest segment al industriei pariurilor va atinge 23,5 miliarde de dolari până în 2020.

Cifrele menționate mai sus oferă o explicație solidă a faptului că tot mai multe cluburi „din lumea reală” își fac echipe de vSports și eSports, angajând campioni din domeniu.

vSports „fabrică” noi fani pentru sport

Într-un sondaj prezentat de studiul „Future of Sports”, 34% din jucătorii de FIFA nu erau microbiști și nu aveau interes în fotbal până să joace acest joc. De asemenea, 50% au mărturisit că jocul produs de EA i-a făcut să iubească și mai mult fotbalul. Femeile reprezintă jumătate din gameri, datorită jocurilor de pe telefoanele mobile și de pe rețelele de socializare.

În timp ce eSports pot fi urmărite prin live stream pe site-uri precum Twitch, fanii vSports intră pe Youtube și generează venituri mari pentru proprietarii canalelor. Se câștigă 3.300 de dolari pentru fiecare milion de vizualizări.

O categorie aparte de influenceri YouTube

S-a creat o nouă categorie de influenceri virtuali. Aceștia au anual miliarde de vizualizări pentru jocurile transmise. Iată câteva exemple:

Olajide Olatunji, din Londra, are un canal cu 13 milioane de subscriberi, pe care transmite 40 de ore de FIFA pe lună. Cu 2,56 miliarde vizualizări, câștigă anual aproximativ 4 milioane de dolari.

Chris Smoove, din Florida, câștigă 1,2 milioane de dolari din peste 1 miliard de vizualizări înregistrate anual de canalul pe care transmite NBA 2k.

King Gryph, din GryphhhCity – Zimbabwe, are venituri anuale de peste 150.000 de dolari datorită canalului de Youtube pe care transmite jocuri vSports din MLB și UFC.

FIFA, vedeta jocurilor pe console

Așa cum am menționat, FIFA este vedeta vSports. În fiecare zi, se joacă 9 milioane de meciuri, iar vânzările au fost de 650 de milioane de dolari în 2016. În primele 16 zile după lansare, se jucaseră 1,5 miliarde de ore online.

O strategie de succes din partea EA Sports a fost introducerea naționalelor feminine de fotbal.  Au fost de ajuns 16 zile pentru ca personajul atacantei americance Alex Morgan să înscrie un milion de goluri. De asemenea, vânzările NBA 2k au crescut cu 28% în Europa când EA a adăugat Euroliga de baschet.

Se apreciază că noile tehnologii vor revoluționa vSports. În prezent, pe telefonul inteligent se poate juca împotriva altui adversar uman, dar numai jocuri din categoria mini-games.

Simulatoarele de sport vor fi posibile o dată cu răspândirea conectivității 5G, care permit viteze de de la 30 la 100 de ori mai mari față de 4 G.

Cristi