Excursia la Roma a inceput cu achizitia biletelor de avion, din nefericire compania irlandeza cu care am zburat nu stie inca sa emita factura pe teritoriul Romaniei. Sper sa se puna la punct deoarece nu prea am vazut prea multe companii care sa plece(time management top) cu 10 minute mai devreme decat ora fixata.

Fata de alte vacante, aceasta a fost planuita in mai putin de 2 ore. La Roma ca si in alte mari capitale vei gasi celebrele abonamente cu acces pe transport si locatiile turistice(muzee in special).

Roma este un oras romantic prin definitie datorita numarului mare de piatete si fantani. La fiecare pas te vei intalni cu biserici construite de marile familii burgheze si care au o frumusete rara.

Dupa 5 zile, pot sa spun ca exista 3 planuri din punctul meu de vedere dupa care poate fi vizitata.

Primul plan este cel dedicat credinciosilor si care va avea ca punct central Vaticanul, cu biserica Sfantul Petru, Muzeul si Capela Sixtina. Biserica ascunde un micro-muzeu( 3 camere cu insemne originale papale si oseminte ale sfintilor) la care se poate intra cu 5 Euro( mi s-a parut peste Muzeul Vatican), pentru alti 6 Euro poti urca in cupola sa, dar dupa ce ai parcurs mai bine de 300 de trepte pentru a vedea de la inaltime Roma. Vei avea nevoie de cel putin 1 zi daca iti place sa acorzi atentie la detalii. Pentru a intra in biserica Sf. Petru va trebui sa stai la coada, dar este fara taxa.

Cea mai proasta investitie este Skip the Line la Muzeul Vatican( toata lumea trage de tine sa cumperi), in mai putin de 1 ora poti sa intri si vei plati doar 16 Euro( in pret este inclusa si vizita la Capela Sixtina). Muzeul Vatican este prezentat la superlativ de catre localnici, dar dupa Luvru sau un muzeu din NY, pleci dezamagit. Mi s-a parut ca am vazut multe reproduceri, mult haos si foarte putine zone bine prezentate. Trist este ca ajuns in celebra Capela Sixtina, vei descoperi ca iti este interzis sa faci poze, chiar certat daca incerci. Nu am citit in niciun pliant despre acest aspect. Un credincios se va bucura de majoritatea bisericilor pline de picturi superbe si istorie, in plus, la cateva sute de metri de Vatican, exista resedinta istorica a Papei, Castelul S. Angelo( un alt punct de unde se poate admira Roma de la inaltime).

Al doilea plan este dedicat romanticilor, celor care nu vor sa cheltuiasca mult, vor sa deguste pastele, pizza si vinul local. Roma se poate vizita la pas, fara a plati accesul la metrou sau la locatiile muzeu. In 3 zile vei acoperi cu usurinta principalele puncte de interes fara a cheltui prea mult( Fontana di Trevi, Colloseum, Biserica Sf. Petru din Vatican, Boca della Verita, Pantheonul, Piata Navona, Columna lui Traian sau Piata del Popolo). Hai ca am exagerat putin, sunt ceva kilometri, dar cu putina organizare vei putea sa vezi tot.

Al treilea plan este al celor care vor sa intre si in detalii, aici sunt eu. Roma City Pass pentru 3 zile costa 29 de EURO, acopera transportul gratuit pentru aceasta perioada si accesul la 2 atractii turistice. Noi am intrat la Colloseum si la castetlul S. Angelo. La Villa Borghese ai nevoie de rezervare cu 2 zile inainte si era pe lista, eu insa nu am reusit sa o vizitez, am mers doar in parcul din jurul ei. Muzeele lor nu m-au convins, iar in general o sa vezi multe pietre, situri istorice. Daca te tine pusculita, un ghid da foarte multe culoare, pentru ca ai nevoie de multa imaginatie pentru a intelege unele zone.
La Colosseum recomand cu tarie, daca tot ai intrat, sa dai 9 Euro pentru a intra cu ghid dedicat pe platforma gladiatorilor si in zona de subsol, dar si pe cel mai inalt punct al sau. In plus, ghidul iti va reda foarte multe detalii spumoase pe care altfel nu le vei afla. O fitza in mare parte, dar care merita fiecare Euro si de care nu stie foarte multa lume.

Daca stai minimum 3 zile si vrei sa vizitezi cum trebuie orasul, Roma City Pass este o cale buna de economisire si crestere a vitezei de transport. Un sigur regret am, ca nu am avut parte de ghid in toate locatiile.

Daca zbori cu lowcost, mare atentie la zborul de plecare, autobuzele de la aeroport in oras pleaca la ore fixe si te poti trezi ca fluxul mare de turisti te impiedica sa respecti programul fixat, astfel noi am fost obligati sa luam un taxiu(tarif fix, nu ai surprize, pana la Ciampino 30 de Euro).

Povestea merge mai departe, Roma trebuie gustata si apreciata, poti sa o faci in 3 zile, dar nu mai mult de 5, oricum o sa cedezi fizic pentru ca vei dori sa vezi cat mai mult.

Cristian Gheorghe

P.S. Iubesc inaltimile, asa ca iti recomand pentru 9 Euro sa urci pe Palazo Venezia, un fel de The Rock in NY. Nu uita sa vezi Fontana di Trevi si noaptea, spectacolul din jurul ei merita.

Articolul precedentOchii care au uitat sa planga
Articolul următorGastrectomie totala – Dupa 5 ani
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).