Acum mai bine de 20 de ani, Sky Sports lansa abonamentele subscription după un pariu riscant de 191 de milioane de lire sterline. Pariu care conţinea drepturile exclusive de transmisie a meciurilor din Premier League.

Puţini au crezut în pasul lor şi în această strategie, dar timpul a demonstrat că a fost cartea câştigătoare şi o uşa deschisă spre un succes răsunător la nivelul drepturilor de transmisie TV pentru întreaga industrie sportivă la nivel global.

Din 1992, Sky şi-a păstrat monopolul până în 2007, timp în care a acoperit 15 sezoane şi aproximativ 1.284 de meciuri live.

În 2007, Setanta Sports întrerupe exclusivitatea şi reuşeşte să achiziţioneze 42 de meciuri/sezon pentru 3 sezoane, dar are probleme financiare şi nu reuşeşte să facă o plata de 30 de milioane de lire sterline către Premier League. În sezonul 2009-2010, contractul este preluat de ESPN.

În tot acest timp, Sky deţine difuzarea a 96 de meciuri. Vânzarea drepturilor se face prin împărţirea în şase pachete de meciuri.

Pentru perioada 2010-2013, ESPN rămâne cu un pachet de 23 de meciuri, iar Sky cu o diferenţa de 115 pe sezon. Începând cu august 2013, British Telecom achiziţionează 38 de meciuri pe sezon.

Pentru a vedea un singur meci din sezonul 2009-2010, un privitor plătea 2,54 euro, din momentul în care, în cumpărarea drepturilor, s-a interpus British Telecom. Preţul pentru un meci a crescut pentru un telespectator la 3,90 euro. Calculul a fost făcut la nivelul tuturor meciurilor transmise şi costul abonamentelor pentru deţinătoarele drepturilor pentru un telespectator.

Printre elementele esenţiale care au condus la creşterea sumelor de achiziţie a drepturilor a fost faptul că Premier League a reuşit să construiască o formulă prin care cluburile s-au obligat să investească în calitatea jucătorilor şi în cazul străinilor s-a impus o regulă legată de numărul de jocuri la nivelul echipei naţionale din care provine jucătorul.

Redistribuţia sumelor din drepturile TV asigură echipelor din Premier League sume mult mai importante decât participarea în cupele europene. Din acest motiv, de foarte multe ori se observă la nivelul de Europa League o lipsa de determinare a echipelor din Anglia. Cluburile urmăresc să folosească cel mai bun 11 în meciurile din Premier League, decât în competiţia continentală.

Mai mult, retransmisia drepturilor a evoluat o dată cu strategia cluburilor mari (Manchester United, Chelsea, Manchester City) de a atrage noi suporteri de pe toate continentele. Astfel, foarte multe vedete din Premier League şi-au făcut retragerea în Major League Soccer (SUA), iar o serie de meciuri au fost programate la ore de difuzare care să asigure publicului din Asia şansa să vadă meciurile în direct.

De semnalat un fapt interesant: pentru a nu afecta competiţia din punct de vedere al publicului la stadion, nu toate meciurile dintr-o etapă sunt transmise la televizor, mai mult, există un decalaj în transmisie tocmai de a păstra interesul crescut pentru fanii de pe stadioane.

Cristian Gheorghe

Poti parcurge articolul integral pe Forbes.ro, aici.

Articolul precedentValoreaza palmaresul Steaua Bucureşti 11 milioane de euro?
Articolul următorDrepturile TV din 20 de țări valorează peste 5,7 miliarde de euro
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).