Drepturile TV sunt principalul motor de dezvoltare a industriei sportive în lume, de la Liga 1 până la Jocurile Olimpice. Banii din drepturile TV reprezintă principala sursă care generează creşterea premiilor şi asigură bugete consistente pentru organizatori și participanţi.

Dacă în cazul marilor competiţii sportive există discuții legate de presiunea existentă la nivelul guvernelor de a asigura sume din ce în ce mai mari pentru televiziunile publice pentru a transmite competiţii precum Campionatul Mondial de Fotbal sau Campionatul European de Fotbal, în partea extremă, sunt ligile naţionale care, de la caz la caz, sunt obligate să-şi asume strategii diferite.

UEFA a prezentat, într-un raport anual, situaţia acestora pe ţări, iar România ocupă poziţia 13, cu o valoare anuală a drepturilor de 24 de milioane de euro.

Valoarea totală a drepturilor TV pentru cele 20 de campionate de fotbal din Europa se ridică la 5,77 miliarde de euro, din care 37,3% reprezintă drepturile TV pentru Premier League.

Cu excepția Franței și Italiei, campionatele din Anglia, Germania și Spania au înregistrat o creștere consistentă a drepturilor de televizare de peste 13% pe an în ultimii 10 ani.

SuperLig din Turcia a înregistrat o creștere anuală de peste 20% în ultimii 10 ani, fiind o excepție.

Ceea ce este mai interesant de remarcat este faptul că într-un TOP 10 al prezenței publicului pe stadion: Anglia ocupă trei poziții în primele 3 ligi de fotbal, urmată de Germania cu primele 2 ligi, de Spania tot cu primele 2 ligi și apoi de Italia, Franța și Olanda cu prima ligă din fiecare țară.

O comparație care nu lasă prea mult loc de comentarii, legată de Liga 1 și de top 10 prezență pe stadion în Europa, arată că a doua Ligă din Spania (Segunda Division) are o medie de 7.667 de spectatori pe meci, comparativ cu Liga 1 din România, care are undeva sub 3.000 de spectatori pe meci.

Liga 2 din România are o medie de sub 300 de spectatori pe meci. Liga 2 este gestionată integral de FRF, iar Liga 1 este gestionată independent de LPF.

Nu putem să criticăm managementull Ligii 1 fără să analizăm datele de mai sus. Acestea vin să demonstreze că suntem într-un punct în care este bine să privim un plan de ansamblu și nu doar cel mai vizionat produs sportiv din România, Liga 1.

Dacă am face astfel, ar trebui să comparăm și Liga a 2-a din România cu ligi de același nivel din alte țări.

Cristian Gheorghe

Articolul a fost publicat pentru prima data pe Forbes Romania.

* bugetele sunt corespunzatoare primei ligi din fiecare tara