Masurarea audientelor din televiziune este inca in Romania o zona tabu. O industrie care a consumat dupa cifrele oficiale in ultimii doi ani apoximativ 120 de milioane de EURO/anual, nu are inca transparenta in masurare.

Pe scurt, anul acesta se reface licitatia pentru stabilirea firmei care va gestiona masurarea audientelor pe urmatorii ani, in comisia de licitatie sunt prezente 5 televiziuni generaliste, 5 agentii de media si nici-un client.

Povestea masuratorilor din Romania este relativ simpla. La inceput au fost cateva televiziuni generaliste( TVR, ANTENA, PRO TV, TELE7 si PRIMATV/ex AMEROM). Agentiile de media au pivotat in umbra a maximum 5-6 oameni pe tot parcursul ultimilor 20 de ani.

Sistemul de masurare a plecat din start de la un esantion reprezentativ pentru televiziunile generaliste, insa pe piata au aparut si gigantii telecom(RCS RDS/ROMTELECOM/UPC) care au inceput sa fragmenteze piata, folosind ca valoare adaugata televiziunile de nisa.

Prima schimbare majora a rezultat dupa ce LIGA 1 a mers la RCS RDS, astfel cota RCS a depasit 60% in piata de distributie CATV. Pana la acest moment, in proportie foarte mare, toti distribuitorii de cablu aveau in grila aceleasi programe.

Esantionul ARMA nu s-a modificat o data cu miscarile de pe piata. 1300 de case reprezinta esantionul reprezentativ stabilit pentru Romania daca vrem sa aflam preferintele publicului din punct de vedere politic, dar nu si privitor la ce se uita. Esantionul pentru a se apropia de nevoile pietei de publicitate trebuie stabilit periodic in functie de distributia canalelor in piata, cu alte cuvinte, gigantii telecom ar trebui sa raporteze la 2 saptamani/1 luna care este situatia abonatilor(x cablu, y digital). ANCOM este cel care ar trebui sa dea cifrele exacte in Romania, dar ca orice institutie publica are erori destul de mari.

Suntem intr-un cerc in care nimeni nu vrea sa rezolve nimic, pentru simplul fapt ca cel care este cel mai important in sistem, nu spune nimic: compania clinet sau brandul.

Agentiile media doresc sa continue pe sistemul actual, pentru ca 80% din venituri le aduc posturile generaliste. Ceea ce implica un efort redus in vanzarea spatiului tv si raportarea catre client, pe cand fragmentarea audientelor ar insemna munca suplimentara si un efort care nu este direct proportional cu castigurile.

In acest moment televiziunile de nisa sunt total dezavantajate, exista totusi o mare problema …. ziua in care marii distribuitori de cablu vor pune la dispozitia opiniei publice datele DTH. Cu alte cuvinte, datele de audienta a posesorilor de pe receiverele digitale, acestea transmit date in timp real.

Din surse sigure, cifrele de audienta sunt mult mai mari( uneori duble) pe televiziunile de nisa fata de raportarile ARMA din sistem.

RCS RDS, UPC si TELEKOM stiu in timp real cati oameni se uita si la ce se uita.

Neoficial s-a propus ca sa se intervina in esantionarea ARMA si cu partea de DTH, dar nu s-a dorit.

O solutie simpla de limitare a erorilor de masurare ar fi acceptarea DTH pe zona de masurare(nu stii cine se uita si ce sex are, dar stii in timp real cati se uita). In al doilea rand, ar trebui introdus in sistem dispozitivul de recunoastere a miscarilor( o jucarie utila de la XBOX, care ar putea recunoaste daca o persoana este in fata televizorului si sexul auditoriului) si in al treilea rand, esantionul trebuie sa fie reprezentativ(se pare ca cele 1300 de case nu este de ajuns, trebuie marit, dar depinde cine va suporta costurile).

Toate canalele de televiziune din Romania sunt masurate, cele care nu platesc, apar insumate la ALTII. Contracost poti avea acces la audienta oricarui post din Romania si la cele care nu apar in tabel.

Tehnic poti afla mai multe despre cum se masoara audientele de pe paginademedia.ro.

Si da, audientele costa, auditarea nu este ieftina.

Gheorghe Cristian

Articolul precedentFara focus
Articolul următorTu, pilot de vanatoare
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).