BARB sau Broadcasters Audience Reaserch Board din Regatul Unit al Marii Britanii este instituția asemănătoare cu ARMA din România, cea care dă atâtea „dureri de cap” televiziunilor noastre când le trimite zilnic rapoartele de audiență TV.

Totuși, BARB cuprinde și sistemul de măsurare a audienței online, lucru pe care în România îl face BRAT prin proiectul SATI.

Interesant de remarcat este faptul că BARB a făcut paşi importanţi în măsurarea timpului petrecut de către fiecare consumator în zona de TV/Tabletă/Calculator Personal.

Într-o singură săptămână, aplicaţiile mobile preiau în streaming 855 de milioane de minute de conţinut spre dispozitivele englezilor. În acest interval, aceștia privesc la televizor circa 95 de miliarde de minute. Diferenţa este încă uriaşă, dar merită urmărit cu atenție trendul de consum.

Pentru a colecta aceste date, BARB are la dispoziţie un panel format din 5.100 de case la o populaţie de 65 de milioane de locuitori. În România, există 1.200 de peoplemetere la 17 milioane de locuitori. BARB plusează prin instalarea unui software dedicat pe tabletele şi computerele din 2.000 de case, pentru o monitorizare cât mai cuprinzătoare a obiceiurilor de consum de conţinut video.

Circa 52% din audienţă aparţine în continuare fostelor canele de televiziune terestră. În multe situații ne întrebăm dacă este normal ca România să aibă un număr aşa de mare de canale de ştiri, dar iată că populaţia din UK ne transmite semnalul că suntem în acelaşi trend, din 2.500 de emisiuni, 599 sunt de ştiri.

În medie, 70% din britanici au urmărit ştiri mai mult de 3 minute continuu în fiecare săptămâna.

Ceea ce mi-a atras, însă, atenţia este topul 2010 – 2015 al trendului de consum, unde pe poziţia a şaptea se află zona de sport, aspect care ar putea să ridice semne mari de întrebare în contextul în care stadioanele sunt pline la majoritatea sporturilor, iar Premier League se poate lăuda cu cele mai mari sume de vânzare a drepturilor de televizare.

De foarte multe ori în România avem o imagine deformată asupra fenomenului sportiv: ba că este departe de lumea bună, ba că nu face audienţe…

În realitate, dacă facem o analiză corectă, vom observa că rezultatele sunt cu mult peste investiţiile comunităţi din ultimii 27 de ani.

Dacă la nivelul guvernamental, sportul nu a fost niciodată o prioritate, în ciuda unor audienţe foarte bune, acesta nu a fost nici pe lista companiilor care puteau să beneficieze de asocierea acestora cu fenomenul sportiv.

De ce am judeca sportul românesc atât de aspru la nivelul audienţelor, dacă în UK este abia pe locul șapte la nivelul de vizionare pe TV, iar investiţiile sunt de ordinul miliardelor de euro?

Cristian Gheorghe

ACEST ARTICOL A APARUT PENTRU PRIMA DATA PE FORBES.RO