La nivel global pe zona de research in sport se confrunta doua companii: Repucom si Kantar Sports.

Dupa foarte multe intalniri cu oficiali straini si companii globale care au implicatii diferite in sport, majoritatea mi-au comunicat ca cei care sunt reprezentativi sunt Repucom. Kantar Sports, insa, beneficiaza incepand de anul trecut de o aplicatie video dezvoltata in special pentru zona militara, cu recunoastere faciala, care poate recunoaste in baza unui cod de imagine orice aparitie a unui brand dintr-o filmare. Aplicatia este folosita cu predilectie in sport si industria filmului pe zona comerciala, iar la nivel operational in aeroporturi si cladiri cu securitate maxima.

Kantar Sports nu este proprietar, doar a platit pentru a folosi exclusiv la nivel comercial aplicatia. Incepand cu 2013 am negociat cu producatorii acestei aplicatii, dar din nefericire piata din Romania nu putea sustine fezabil aceasta investitie.

Repucom este o companie de research americana, parcata in zona de sport si mai nou in muzica. A dezvoltat o serie de “tool-uri” de masurare a succesului brandurilor in comunicarea din industria sportului, de o perioada a lansat un produs spectaculos denumit FAN DNA( ADN-ul fanului).

In 2015, Repucom prezinta public in Fan Revolution primele date care stau in spatele FAN DNA, mai jos, o sa parcurgem impreuna cea mai buna targetare la nivel de fani din lume.

FAN DNA a fost construit din 7 elemente pe care le voi lasa in engleza: Trend Positive, Connection Fan, Game Expert, Armchair Fan, Busy, Disengaged si Cynic.

Fiecare piata este reprezentata de cele 7 categorii de fani.

Trend Positive

  • fanul se identifica cu valorile unui grup in care doreste sa fie, apreciaza si realizeaza valoarea sportului in societate, inclusiv comunicarea brandurilor prin sport;
  • un fan Trend Positive are intre 30-49 de ani, are venituri cu mult peste medie si este foarte interesat de sport;
  • branduri asociate: Hublot, Hermes, Hyundai, Nivea Men, AXE, Danone Activia;
  • la nivel global sunt doar 9%;

Game Experts

  • este fanul care este inebunit dupa date statistice, fapte, lucururi concrete, adica multe detalii;
  • fanul care consuma cea mai multa media din panelul ADN, dar care nu accepta ca intre sport si el sa se suprapuna un brand, trebuie sa fii foarte atent pentru a nu il supara :), este barbat, intre 30-49 de ani si este interesat de sport, insa nu este un fanatic;
  • branduri asociate: IBM, Heineken, Mercedes Benz, Volkswagen, Yingli;
  • la nivel global sunt 13%;

Coonection Fans

  • fanul care are ca principal motiv grupul si familia, ii place sa faca totul in preajma celor dragi, socializeaza foarte mult, cumpara branduri ca sa se diferentieze si le recomanda;
  • fanul are pana in 49 de ani, are venituri medii si este interesat de evenimente;
  • branduri asociate: P&G, Pepsi, NAB, Asociatia Luptei Impotriva Problemelor Inimii, UNICEF;
  • la nivel global sunt 25%;

Armchair Fans

  • fanul care are ca sursa de inspiratie caminul si tot ceea ce se intampla in jurul lui, iubeste serile in fata televizorului, fara prea multa agitatie;
  • fanul are peste 30 de ani, este o femeie, are venituri medii si urmareste in special evenimentele majore;
  • brandurile comunica dificil cu ele prin intermediul sportului, iubeste X Factor, Romanii au talent, finalele de orice fel, evenimentele importante;
  • la nivel global sunt 18%;

Busy

  • fanul care este foare ocupat si este concentrat pe familie si munca, nu are treaba mai deloc cu ce se intampla in societate, nu prea are treaba cu retelele de socializare;
  • fanul este o femeie intre 30-49 de ani, parinte si nu este interesata de sport, traieste pentru timpul liber din weekend;
  • la nivel global sunt 18%;

Disengaged

  • fanul caruia nu ii pasa de nimic, sportul este pe acelasi plan cu emisiunea meteo;
  • fanul este o femeie, cu venituri mici si fara interes in sport;
  • la nivel global sunt 6%;

Cynic

  • fanul care nu crede in comunicarea prin sport si vede acolo doar interesele unor grupuri multinationale de a isi creste veniturile, jucatorii sunt acolo pentru bani, toata lumea este dupa bani;
  • fanul are peste 50 de ani, venituri mici, nu este interesat de sport, are un grup restrans de prieteni, vorbeste despre moralitate si etica;
  • la nivel global sunt 11%;

In lume au fost create diferite paneluri de diferentiere a fanilor, cam fiecare trib care detine branduri in portofoliu si-a creat propriul sistem. Prin trib, te rog sa intelegi o multinationala din lumea publicitatii, in special media.

SUA ramane in continuare zona numarul 1 cand discutam de research, agentii de media, bugete in sport, evenimente in sport, salarii in sport… cam orice, in sport.

Incepand cu acest articol as vrea sa apreciezi mai mult brandurile care investesc in timpul tau liber si in familia ta.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentCele mai scumpe secunde de pe TV
Articolul următorThe place to be
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).