Ma uit la multe filme, unele bune, altele proaste. Americanii au inventat cinematografia cu bugete de film uriase. Ei au inventat platourile de film care se intind pe zeci de hectare, au realizat sisteme complexe de distributie, promovare si vanzare. Popcorn este un cuvant 100% american, Coca-Cola la fel, dar putini sunt constienti ca cinematograful le-a promovat cel mai bine.

America a inventat termenul commercial, europenii pe cel artistic. Lasa la o parte sistemul american de distributie, pentru ca si produsele au urmarit sa acopere dorintele consumatorilor. Toate gusturile au fost acoperite.

Engleza a devenit o limba universala prin cinema. Europenii nu si-au dorit sa contrabalanseze, pentru ca vorba aceea: aveau teatre de pe timpul lui Cicero. Dar teatrul nu poate fii vizionat decat in locatii cu recuzita si artistii talentati.

Aroganta europeana a condus la o expunere foarte slaba a productiilor de film europene.

Teatrul poate fi inregistrat cu orice camera, dar nimeni nu a investit in promovarea lui, iar cand veniturile sunt mici, veniturile artistilor de teatru sunt mici – economie.

Europa este inca beata de prea multa cultura. Pe piramida lui Maslow, Europa ar fi in varf iar America la baza. Europa continua sa creeze o cinematografie artistica, una care sa oblige privitorul sa caute intelesuri si sensuri, una abstracta. Romania face si ea acelasi lucru…

Cinematografia romanesca este fara gust si da dureri de cap. Cele mai bune filme romanesti au fost cele istorice gen Breaveheart(Mihai Viteazul), adolescentine gen American Pie ( Liceeni) sau comedii simple ( BD, Nea Marin Miliardaru’, Filantropica). Probabil nu vom numara mai mult de 50 de filme de succes in Romania, cu toate acestea au fost sute sau poate mii produse. 95% din filme sunt abstracte, lipsite de simplitatea americana si lipsite din start de succes comercial. Ne place sa fim neintelesi, ciudati si unici.

Succesul nu se obtine astfel.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentBundy si umorul
Articolul următorAdrian Paunescu si punct
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).