Vara aceasta vom avea sport pe paine, Euro2016 si Olimpiada din Brazilia, dar printre weekendurile de la mare, undeva in august, vom putea din nou se ne intoarcem la evenimentul muzical al anului in Romania, Untold.

Printre intrebarile legate de unde si cum pot vedea cu prietenii meciurile in vara aceasta, am decis sa aloc putin timp si fenomenului muzical. Orice artist il poti asimila cu o echipa sau un sportiv, iar publicul este omogen si numeros. Rivalitatile au loc doar intre genurile muzicale si mai putin intre artisti.

Dupa prima editie de anul trecut, la Untold, am simtit si noi gustul marilor evenimente muzicale, lucru confirmat si la nivel european mai tarziu prin premiile primite.

Din cifre oficiale, Untold a adunat aproximativ 250.000 de vizitatori pe intreaga durata a festivalului, la prima vedere cifrele mi s-au parut fantastice, insa iata cu cine se bat regii la nivel global.

Gradul de interes pentru felul cum ne petrecem timpul liber la nivel global conform “Live Music Sponsorship”  este impartit dupa cum urmeaza: 86% prefera muzica, 83% prefera un film sau sa mearga la cinema, 79% prefera sa se uite la televizor, iar 59% prefera sa faca sport. Ca stil muzical, situatia in cele mai importante 5 piete la nivel mondial(USA, UK, GERMANIA, FRANTA si JAPONIA) este dupa cum urmeaza: POP(55%), ROCK(49%), HIP HOP(33%), ELECTRO DANCE si RNB la 32%. Pentru ascultatorii de note muzicale adaug HARD ROCK(25%), MUZICA CLASICA(24%) si FOLK(17%). Pentru cei care nu inteleg de ce insumate depasesc 100%, raspunsul este simplu, un ascultator poate sa se regaseasca in mai multe genuri muzicale.

La nivel global tinerii intre 14 si 34 de ani cheltuiesc peste 17,2 miliarde de Euro in fiecare an pentru a isi asculta artistii preferati in concerte live. Pretul mediu al unui bilet la un festival in Franta este de 43 de Euro, iar in Anglia este de 112 Euro. Suma cheltuita in medie pe cazare este in Germania de 43 de Euro, iar in Anglia de 76 de Euro. Sumele cheltuite in medie pentru mancare si bauturi sunt de 29 de Euro in Franta si de 58 de Euro in Anglia. Am prezentat cele mai mici si cele mai mari sume cheltuite pe fiecare categorie din studiu.

O categorie la care Romania sta foarte prost este merchandisingul, la festivalul Wacken Open Air(Heavy Metal) din Germania, 85.000 de fani au produs venituri de peste 1,5 milioane de Euro, media fiind de 17 Euro per fan.

Fanii se informeaza despre festivaluri in special de pe Facebook, de la prieteni, TV, portalurile online si radio.

La nivel global, Donauinselfest(Austria) strange 1,1 milioane de fani in fiecare zi de festival, Mawazine Festivaal(Maroc) aproximativ 300.000 de fani zilnic, iar Przystanek Woodstock aproximativ 250.000 de fani/zi.

Romanii nostri au o medie de 60.000 de fani pentru fiecare zi, ceea ce nu este deloc putin, avand in vedere genul muzical promovat. Categoria ELECTRO DANCE este dupa cum se vede mai sus, abia a patra optiune a fanilor.

Lasand la o parte comparatiile, daca as avea 19 ani, as pleca pe jos de la Bucuresti la Cluj, as sta intr-un cort, dar nu as rata sub nicio forma UNTOLD.

Cristian Gheorghe

PS Inca nu am trait pe niciun stadion din Romania, in sport, emotiile transmise de Cluj Arena la Armin Van Buuren, Avicii sau Dimitri Vegas. Despre cum arata fanul din muzica, cu alta ocazie.