Am revenit cu noi cifre foarte interesante relevate de studiul „Sportul și stilul de viață sănătos din România”, realizat de Quantix Marketing Consulting.

Cercetarea a fost realizată pe un eșantion semnificativ de intervievați din mediul urban, cu vârste între 18 și 70 de ani, dintre care 52% bărbați.

În acest articol ma voi referi la percepția publică asupra contribuției federațiilor în dezvoltarea sportului, dar și la gradul în care companiile le asigură angajaților cadrul pentru a face mișcare, fie individual, fie în echipa firmei.

Percepția asupra implicării federațiilor în dezvoltarea sportului a fost măsurată pe patru niveluri de apreciere. Este de remarcat imaginea pozitivă generală de care se bucură Federația Română de Handbal, deși naționala masculină nu se califică la turneele finale, iar cea feminină trece printr-o perioada grea.

De asemenea, popularitatea Simonei Halep și a altor jucătoare de tenis de câmp s-a transferat, în parte, asupra federației de specialitate.

Iată care este impresia opiniei publice în 2021 fata de federatii:

Are o contribuție importantă în dezvoltarea sportului:

  1. Federația Română de Tenis de Câmp – 12%
  2. Federația Română de Handbal – 11%
  3. Federația Română de Înot – 7%

Contribuie cât de cât la dezvoltarea sportului:

  1. Federația Română de Handbal – 51%
  2. Federația Română de Tenis de Câmp – 44%
  3. Federația Română de Baschet – 34%

Nu prea contribuie la dezvoltarea sportului:

  1. Federația Română de Fotbal – 36%
  2. Federația Română de Ciclism, Federația Română de Baschet – 34%
  3. Federația Română de Înot, Federația Română de Rugby – 29%

Nu ajută deloc la dezvoltarea sportului:

  1. Federația Română de Fotbal – 26%
  2. Federația Română de Cliclism – 16%
  3. Federația Română de Triatlon – 15%

Ierarhia generală a percepției pozitive:

  1. Federația Română de Handbal – 62%
  2. Federația Română de Tenis de Câmp – 56%
  3. Federația Română de Baschet – 40%

În ceea ce privește instituțiile publice, potrivit opțiunilor exprimate de cei care au răspuns sondajului, Comitetul Olimpic și Sportiv Român (COSR) este entitatea cu cea mai importantă implicare la dezvoltarea sportului, urmată de Ministerul Tineretului și Sportului. Foarte posibil, în exprimarea aprecierii să fi contat și faptul că COSR a avut o prezență mediatică pronunțată în contextul anului olimpic.

Implicarea instituțiilor în dezvoltarea sportului:

  1. Comitetul Olimpic și Sportiv Român – 42%
  2. Ministerul Tineretului și Sporturilor – 28%
  3. Administrațiile locale – 24%

Raspunsurile privind federatiile sunt alterate in mod vizibil de performanta sportiva a principalilor pivoti de comunicare din teren, fie ca vorbim de Simona Halep care pluseaza in eficienta Federatiei Romane de Tenis, care de altfel a oferit extrem de putin sprijin, iar pe de alta parte necalificarile Echipei Nationale de Fotbal trag in jos puternic perceptia legata de actiunile Federatiei Romane de Fotbal, in ciuda faptului ca fata de restul federatiilor exista un numar important de programe care sustin dezvoltarea fotbalului.

Companiile și practicarea sportului

Analiza despre implicarea companiilor în practicarea sportului are valoare și mai mare atunci când se folosește instrumentul comparației cu cifrele relevate de cercetările similare anterioare. În timp ce numărul managerilor care încurajează angajații să practice sport este același în 2021 ca și în 2019, au crescut procentele angajaților care au parte de facilități pentru a face mișcare și al managerilor care sunt implicați în astfel de activități.

Tendința este justificată în contextul în care, în ultimul an și jumătate, cei mai mulți români au muncit de acasă, intervenind, astfel, sedentarismul. Companiile au răspuns nevoii aganjaților de a face mișcare, motivată în mod diferit de cei intervievați, care merg la sport…

… pentru sănătate – 96%
… pentru că îi revigorează – 95%
… pentru că reduce nivelul de stres – 91%
… pentru că îi ajută să aibă un corp atletic – 84%
… ca să slăbească – 77%
… ca să devină mai organizați – 75%
… pentru că îi ajută în carieră – 73%
… pentru a da un exemplu în educația copiilor – 69%
… pentru a socializa – 65%

O companie își poate încuraja angajații să facă mișcare (printr-un program flexibil, de exemplu) și, mai mult, poate acorda facilități materiale și imateriale pentru practicarea sportului, cum ar fi: plata integrală sau parțială a unui abonament la sala de fitness, pentru bazinul de înot, la un teren de tenis ș.a.m.d.; închirierea unei săli de sport în anumite zile ale săptămânii; înscrierea echipei firmei în diverse competiții de fotbal, baschet, handbal; organizarea unor competiții sportive interne.

Managementul companiei încurajează angajații să facă sport

2021 – 42% dintre companii îi încurajează angajații să facă sport, sub diverse forme
2019 – 42%
2017 – 30%

Angajații au parte de facilități pentru practicarea sportului, ca parte a unui pachet de beneficii extra salariale:

2021 – 20%
2019 – 19%
2017 – 15%

Colegii practică sport cu regularitate:

2021 – 27%
2019 – 25%
2017 – 20%

Managerii practică sport:

2021 – 25%
2019 – 22%
2017 – 21%

Așa cum se poate observa, tendința este pozitivă. De la an la an, tot mai multe companii înțeleg rolul mișcării în creșeterea gradului de satifacție și în îmbunătățirea stării de sănătate a angajaților. De la acest nivel particular se pot produce modificări în planul general, astfel ca în federațiile cu imagine negativă să intervină o schimbare de mentalitate care să aibă drept consecință o implicare mai mare, concretă, în dezvoltarea sportului românesc.

Materialul poate fi parcurs pe Sports Business Academy cu un cont gratuit.

Cristian Gheorghe

Poți să înveți marketing sportivmanagement sportiv, project management si social media de la specialiști accesand Sports Business Academy. Profesorii noștri sunt manageri cu experiență în sport, sportivi de succes sau experți care lucrează în industria sportivă. Pentru prima dată ai acces la workshopuri și studii de caz prezentate de profesioniști din industria sportivă.

Articolul precedentSportul și Viața Sănătoasă în România: FCSB câștigă în popularitate fără performanțe, Dinamo a pierdut fani
Articolul următorIndustria sportiva și cryptomonedele
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).