În pauza asigurată de starea de urgență, am luat vraful de cărți care stătea neclintit de ceva timp în living și am luat carte cu carte la citit.

Nu a fost un proces rapid, dar am descoperit printre ele câteva care mi-au atras atenția, una dintre ele este “Branding în fotbal” de Vlad I. Roșca.

„Branding în fotbal” a fost tipărită sub egida Editurii ASE în 2018 și pare că are la bază o teză de doctorat. Este o carte care tratează, după cum spune și titlul, zona de branding în fotbal.

Merită să fie citită dacă ești un pasionat al industriei, însă pentru fani este un material greu de parcurs și se observă din start ca nu este scrisă de un om cu experiență în sport. A privit foarte puțin zona comercială, zona care ar fi putut să scoată în fața un studiu pe care autorul l-a condus și care merită să fie popularizat mult mai mult.

La fiecare carte pe care o citesc îmi las semne în zonele unde informația cred eu ca mă va ajuta și peste 5 ani, iar această carte a primit de la mine 8 astfel de semne, ceea ce nu este puțin.

Să intrăm în subiect.

Autorul a realizat un sondaj unde a colectat 441 de răspunsuri, analiza acestora a condus la o serie de concluzii care merită enunțate și fac motivul articolului meu:

  1. Managementul unui club ar fi cu până la aproximativ 20% mai eficient dacă ar comunica și ar relaționa cu suporterii;
  2. Factorii care influențează pozitiv felul cum comunică și pentru care oferă un spațiu larg mass-media sunt: antrenorul, stadionul (infrastructura), relația și comunicarea cu suporterii, managementul și investiția în fotbaliști;
  3. Sponsorizările sunt direct influențate, în special, de expunerea pe care clubul o asigură în mass-media, de infrastuctura sportivă (stadion), de rivalitățile istorice și de nivelul de comunicare cu suporterii (fanii);
  4. Pentru suporterii români cele mai importante elemente sunt istoria și tradiția clubului, experiența de grup, stadionul și abia apoi intervine succesul echipei. Mass-media este pe ultima poziție când vorbim de factori importanți pentru aceștia.

Doar în cele 4 puncte de mai sus putem lejer să recunoaștem câteva echipe care se încadrează perfect în aceste tipare: UCV Craiova, CFR Cluj, Dinamo București sau Rapid București.

Este plăcut să observi și să analizezi astfel fotbalul românesc.

„Branding în fotbal” este greu de gasit, dar fain de citit.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentImnul UEFA Champions League
Articolul următorReview: Re.ro – administratorul de terenuri de sport
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).