În pauza asigurată de starea de urgență, am luat vraful de cărți care stătea neclintit de ceva timp în living și am luat carte cu carte la citit.

Nu a fost un proces rapid, dar am descoperit printre ele câteva care mi-au atras atenția, una dintre ele este “Branding în fotbal” de Vlad I. Roșca.

„Branding în fotbal” a fost tipărită sub egida Editurii ASE în 2018 și pare că are la bază o teză de doctorat. Este o carte care tratează, după cum spune și titlul, zona de branding în fotbal.

Merită să fie citită dacă ești un pasionat al industriei, însă pentru fani este un material greu de parcurs și se observă din start ca nu este scrisă de un om cu experiență în sport. A privit foarte puțin zona comercială, zona care ar fi putut să scoată în fața un studiu pe care autorul l-a condus și care merită să fie popularizat mult mai mult.

La fiecare carte pe care o citesc îmi las semne în zonele unde informația cred eu ca mă va ajuta și peste 5 ani, iar această carte a primit de la mine 8 astfel de semne, ceea ce nu este puțin.

Să intrăm în subiect.

Autorul a realizat un sondaj unde a colectat 441 de răspunsuri, analiza acestora a condus la o serie de concluzii care merită enunțate și fac motivul articolului meu:

  1. Managementul unui club ar fi cu până la aproximativ 20% mai eficient dacă ar comunica și ar relaționa cu suporterii;
  2. Factorii care influențează pozitiv felul cum comunică și pentru care oferă un spațiu larg mass-media sunt: antrenorul, stadionul (infrastructura), relația și comunicarea cu suporterii, managementul și investiția în fotbaliști;
  3. Sponsorizările sunt direct influențate, în special, de expunerea pe care clubul o asigură în mass-media, de infrastuctura sportivă (stadion), de rivalitățile istorice și de nivelul de comunicare cu suporterii (fanii);
  4. Pentru suporterii români cele mai importante elemente sunt istoria și tradiția clubului, experiența de grup, stadionul și abia apoi intervine succesul echipei. Mass-media este pe ultima poziție când vorbim de factori importanți pentru aceștia.

Doar în cele 4 puncte de mai sus putem lejer să recunoaștem câteva echipe care se încadrează perfect în aceste tipare: UCV Craiova, CFR Cluj, Dinamo București sau Rapid București.

Este plăcut să observi și să analizezi astfel fotbalul românesc.

„Branding în fotbal” este greu de gasit, dar fain de citit.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentImnul UEFA Champions League
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Manager Executiv la Sportul Studentesc, iar din iunie 2012 este Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG), liderulul pe piata marketingului sportiv din Romania. Este initiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesionistilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong.