Suntem într-o piață globală. Suntem într-o piață unde acum câteva luni exista doar Premier League și LaLiga.

A fost nevoie de o criză, o lebădă neagră, ca să schimbe datele ecuației.

Franța stă pe loc, Italia și Spania încă nu știu cum stau. Olanda a ridicat mâna înaintea tuturor. Vor să plece la drum, dar nu știu cum.

Nu știm cum va arăta UEFA Champions League la toamnă, nu mai vorbim că încă nu am terminat acest sezon.

Peste toate este vorba despre fani, sponsori și mulți bani. Uriaș de mulți. Nu am spus nimic despre TV pentru că în mod cert vor urma renegocieri peste tot. Sportul este despre acum și aici, nu despre nu știu când.

Să ne întoarcem la subiect: Germania iese din pluton și spune că repornește motoarele economiei.

Panzerul german începe bătălia economică. Nu a durat mult și au anunțat că Bundesliga începe și ea.

Am avut ceva divergențe cu economiști celebri din România care mi-au spus că sportul nu este o prioritate. M-am obișnuit.

Germania a înțeles repede că nu este doar sport.

De peste 50 de zile vorbim despre fotbalul din Belarus, unii nu știm nici măcar unde este Belarus.

Pentru cei care au puține informații despre sport sau nu îi interesează, la nivel global avem un top alcătuit de consumatori ai Premier League(Anglia) și LaLiga(Spania).

Bundesliga a inventat multe reality show-uri, a inventat turnee, a programat cantonamente în ASIA și SUA. Au încercat o formulă NBA.

Nu a mers. Nu este ușor să intri pe agenda fanilor la nivel global.

Sunt în sport din 2006, un fel de pionier în lumea nimănui, dar de mult timp nu am mai văzut un start atât de lansat și care are în spate strategie de țară, nu de marketing sportiv.

Cum spui lumii întregi că ești No. 1, cum spui că tu ești puternic, dacă nu, cel mai puternic? Pur si simplu dai drumul la jocul acela care trezește pasiunea tuturor, dai drumul la fotbal. Nu oricum si oricand, ci atunci când cei mai mari competitiori ai tăi stau.

Nu furi startul, iei un avion cu reacție.

Va conta enorm pentru Germania și Bundesliga acest start.

Nu, nu este doar fotbal. Este o luptă economică și un restart la care ei nu visau.

Să fii subiectul tuturor fanilor din ASIA, SUA și celelalte continente pentru cel puțin 20 de zile, nu este puțin.

Este diferența dintre locul 1 și restul.

Nu știm câți își vor mai reveni după această criză, dar Bundesliga și Germania sigur vor conduce în acest maraton.

Așa se fură un start, așa putem să facem și noi diferența în alte industrii.

În sport încă este greu.

Cristian Gheorghe

Articolul precedentMarketing Sportiv: Strategii pentru cucerirea piețelor emergente de fani
Articolul următor9 ani – Gastrectomie
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).