Peste ani am revenit in prima scoala romaneasca de la Brasov, mai trecusem. In fata mea cu un chip imbatranit si par dalb, un suflet romanesc incepe sa povesteasca cu patos o parte importanta din istoria noastra.

Am fost putin ingandurat, fara asteptari, dar cuvant cu cuvant, cu viclesug, se deschid in imaginatia mea momente pe care nu le mai vazusem pana acum. Paginile stranse de Vasile Oltean( preotul cu chip de intelept din fata mea) se perinda cu patos si argumente.

Printre pasaje rasare istoria imnului “Desteapta-te romane!”, text Andrei Muresanu, dar muzica de Gheorghe Ucenescu, nu de Anton Pann.

Andrei Muresanu primeste linia muzicala a actualului imn de stat la o petrecere in jurul scolii.

Exista imnuri de stat care te incarca cu energie, te motiveaza si iti dau curaj. Dupa ce asculti Marseieza, esti pregatit sa lupti si sa mori. Exemple sunt multe. Din nefericire imnul “Desteapta-te romane!” nu trezeste pe nimeni, iar raspunul vine din partea muzicala, din linia melodica.

La baza melodica se afla “Din sanul maicii mele”, un cantec bisericesc funebru, un cantec de jale.

Este inutil sa tragem alte concluzii, imnul nostru are la baza un cantec bisericesc de jale.

Este cam greu ca popor sa lupti si sa fii pregatit sa mergi pana la capat, cand imnul tau plin de eroism si patriotism este in fapt un cantec de jale.

Totul este subiectiv si nu comentez versurile.

De amintit ca in marile batalii tobele erau folosite pentru a insufletii sufletele si nu versurile.

Tot timpul m-am intrebat de ce nu am ales un imn ca “Treceti batalioane Carpatii!”, mars scris intr-un moment in care Romania trebuia sa dispara de pe harta(1918). Suntem inca aici.

Desteapta-te romane!” a fost scris in preajma anului 1848, moment in care Europa era cuprinsa de revolutia pasoptista si s-a dorit compunerea unui cantec in acest sens.

Doua cantece diferite, unul care te ridica la lupta si altul scris intr-un moment fara tensiune, dar intr-un curent european de moment.

Eu il prefer pe cel scris intr-un moment de cotitura pentru Romania, tu?

Cristi Gheorghe

Articolul precedentMongolia cu Vlad Grigore
Articolul următorInterviu: Eficiența în marketing sportiv
Cristian Gheorghe
A fost timp de aproape 6 ani (2006-2012) Director Executiv la Sportul Studențesc, iar începând cu 2012 s-a mutat in zona comerciala pe poziția de Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG Team), liderul pieței de marketing sportiv din Romania. In 2020 are loc preluarea de catre eAd, compania care detine drepturile de transmitere pentru SuperLiga Romania si liderul pietei de profil in zona de media, continuând sa gestioneze drepturile de marketing pentru zona de stadioane. In cei peste 12 ani de activitate a acoperit peste 1456 de evenimente la nivel national( SuperLiga, Cupa României si Echipa Naționala a României), dar si Champions League, Europa League si Conference League pe zona de fotbal. In activitatea sa a reușit sa asigure in mod exclusiv expunerea brandurilor romanești la nivel international: World Women's Handball Championship Japan 2019, EuroBasket 2017, EHF Champions League si UEFA Champions League Qualifications. Este recunoscut pentru promovarea sportului școlar prin competiții ca Olimpiada Liceelor McDonalds(2012 - 2020), Alege Jucăria!( + 3500 de participanti/editie), Player Escort World Cup Brazil 2014 si Player Escort World Cup Russia 2018. Este inițiatorul primei scoli de marketing sportiv in Academia de Studii Economice, prima academie dedicata profesioniștilor si iubitorilor sportului - Sports Business Academy(2015) si este co-autor al manualului de Marketing Sportiv. Pentru proiectele sale unice din sport a fost inclus in "Introducere in Marketing", de Philip Kotler si Gary Armstrong( 2014).