La nivel global pe zona de research in sport se confrunta doua companii: Repucom si Kantar Sports. Dupa foarte multe intalniri cu oficiali straini si companii globale care au implicatii diferite in sport, majoritatea mi-au comunicat ca cei care sunt reprezentativi sunt Repucom. Kantar Sports, insa, beneficiaza incepand de anul trecut de o aplicatie video dezvoltata in special pentru zona militara, recunoastere faciala, care poate recunoaste in baza unui cod de imagine dintr-o filmare orice aparitie a unui brand. Aplicatia este folosita cu predilectie in sport si industria filmului in zona comerciala, iar la nivel operational.. in aeroporturi si cladiri cu securitate maxima.

Kantar Sports nu este proprietar, doar a platit pentru o perioada dreptul de a folosi la nivel comercial, incepand cu 2013 am negociat si eu cu producatorii acestei aplicatii dar din nefericire piata din Romania nu putea sustine fezabil aceasta investitie.

Repucom este o companie de research americana, parcata in zona de sport si mai nou de muzica, care a dezvoltat o serie de “tool-uri” de masurare a succesului brandurilor in comunicarea din industria sportului, de o perioada a lansat un produs spectaculos denumit FAN DNA( ADN-ul fanului).

In 2015, Repucom prezinta public in Fan Revolution primele date care stau in spatele FAN DNA, mai jos, o sa parcurgem impreuna cea mai buna targetare la nivel de fani din lume.

ADN-ul unui fan a fost construit din 7 elemente pe care le voi lasa in engleza: Trend Positive, Connection Fan, Game Expert, Armchair Fan, Busy, Disengaged si Cynic.

Fiecare piata este reprezentata de cele 7 categorii de fani.

Trend Positive

  • fanul se identifica cu valorile unui grup in care doreste sa fie, apreciaza si realizeaza valoarea sportului in societate, inclusiv comunicarea brandurilor prin sport;
  • un fan Trend Positive are intre 30-49 de ani, are venituri cu mult peste medie si este foarte interesat de sport;
  • branduri asociate: Hublot, Hermes, Hyundai, Nivea Men, AXE, Danone Activia;
  • la nivel global sunt doar 9%;

Game Experts

  • este fanul care este inebunit dupa date statistice, fapte, lucururi concrete, adica multe detalii;
  • fanul care consuma cea mai multa media din panelul ADN, dar care nu accepta ca intre sport si el sa se suprapuna un brand, trebuie sa fii foarte atent pentru a nu il supara :), este barbat, intre 30-49 de ani si este interesat de sport, insa nu este un fanatic;
  • branduri asociate: IBM, Heineken, Mercedes Benz, Volkswagen, Yingli;
  • la nivel global sunt 13%;

Coonection Fans

  • fanul care are ca principal motiv grupul si familia, ii place sa faca totul in preajma celor dragi, socializeaza foarte mult, cumpara branduri ca sa se diferentieze si le recomanda;
  • fanul are pana in 49 de ani, are venituri medii si este interesat de evenimente;
  • branduri asociate: P&G, Pepsi, NAB, Asociatia Luptei Impotriva Problemelor Inimii, UNICEF;
  • la nivel global sunt 25%;

Armchair Fans

  • fanul care are ca sursa de inspiratie caminul si tot ceea ce se intampla in jurul lui, iubeste serile in fata televizorului, fara prea multa agitatie;
  • fanul are peste 30 de ani, este o femeie, are venituri medii si urmareste in special evenimentele majore;
  • brandurile comunica dificil cu ele prin intermediul sportului, iubeste X Factor, Romanii au talent, finalele de orice fel, evenimentele importante;
  • la nivel global sunt 18%;

Busy

  • fanul care este foare ocupat si este concentrat pe familie si munca, nu are treaba mai deloc cu ce se intampla in societate, nu prea are treaba cu retelele de socializare;
  • fanul este o femeie intre 30-49 de ani, parinte si nu este interesata de sport, traieste pentru timpul liber din weekend;
  • la nivel global sunt 18%;

Disengaged

  • fanul caruia nu ii pasa de nimic, sportul este pe acelasi plan cu emisiunea meteo;
  • fanul este o femeie, cu venituri mici si fara interes in sport;
  • la nivel global sunt 6%;

Cynic

  • fanul care nu crede in comunicarea prin sport si vede acolo doar interesele unor grupuri multinationale de a isi creste veniturile, jucatorii sunt acolo pentru bani, toata lumea este dupa bani;
  • fanul are peste 50 de ani, venituri mici, nu este interesat de sport, are un grup restrans de prieteni, vorbeste despre moralitate si etica;
  • la nivel global sunt 11%;

In lume au fost create diferite paneluri de diferentiere a fanilor, cam fiecare trib care detine branduri in portofoliu si-a creat propriul sistem. Prin trib, te rog sa intelegi o multinationala din lumea publicitatii, in special media.

SUA ramane in continuare zona numarul 1, cand discutam de research, agentii de media, bugete in sport, evenimente in sport, salarii in sport… cam orice, in sport.

Incepand cu acest articol as vrea sa apreciezi mai mult brandurile care investesc in timpul tau liber si in familia ta, dar care nu o fac pentru o zi sau o saptamana, investesc de ceva ani, cu insistenta.

Stati linistiti, nu cred ca gasim 20 in Romania. Multi se lauda, dar putini in realitate o fac.

Cristi